چکیده:
هدف: هدف مطالعه حاضر آزمون میانجی گری باورهای خودکارآمدی شغلی در رابطه بین تنیدگی شغلی و بهزیستی عاطفی معلمان بود.
روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمامی معلمان مدارس 1390 به تعداد 284 نفر بود. با روش نمونه گیری - پسرانه کلیه مقاطع در شهرستان دیواندره در سال 91 تصادفی ساده، 250 معلم مرد انتحاب شدند و به نسخه تجدیدنظرشده فهرست تنیدگی شغلی آسیپو 1998 )، نسخه کوتاه مقیاس خودکارآمدی معلم شوارزر، اسچیتزر و دیتنر، ( 1999 ) و مقیاس بهزیستی ) عاطفی ونکاتویک، فاکس، اسپکتور و کیلووای ( 2000 ) پاسخ دادند. برای آزمون میانجیگری خودکارآمدی در رابطه بین تنیدگی شغلی و بهزیستی عاطفی از روش الگویابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد رابطه تنیدگی شغلی با خودکارآمدی شغلی و بهزیستی عاطفی منفی و رابطه باورهای خودکارآمدی و بهزیستی عاطفی مثبت؛ و باورهای خودکارآمدی میانجیگر رابطه تنیدگی شغلی و بهزیستی عاطفی معلمان است. در الگوی مفروض تمامی وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنیدار بود و متغیرهای پیشبین 64 % از پراکندگی بهزیستی عاطفی را تبیین کرد.
نتیجه- گیری: چون بخشی از تمایز در پاسخ های هیجانی معلمان به تجارب شغلی تنیدگی زا، ازطریق تفاوت در میزان خودکارآمدی آنها قابل تبیین است، میتوان بر ضرروت تقویت باورهای خودکارآمدی در معلمان به عنوان عاملی ضربه گیر در مواجهه با تجارب شغلی تنیدگی زا تاکید کرد.
Aim: This study examined the mediating effect of occupational self-efficacy on the relationship between occupational stress and job-related affective well-being among teachers.
Method: In this correlational study، statistical population included 284 teachers from Divandareh city in the 2012-2013 academic year. On a sample consisting of 250 teachers، who were selected through simple randomized sampling، were administrated the Occupational Stress Inventory- Revised (OSI-R، Osipow، 1998)، Teacher Self-Efficacy Scale- Short Version (TSES-SV، Schwarzer، Schmitz & Daytner، 1999) and Job-Related Affective Well-Being Scale (JAWS، Van Katwyk، Fox، Specter & Kelloway، 2000). Structural equation modeling was used to assess the mediating effects model of occupational self-efficacy on the relationship between occupational stress and job-related affective well-being among teachers.
Results: In hypothesized model، results indicated that there is a significant negative correlation between occupational stress with occupational self-efficacy and job-related affective well-being and significant positive correlation between occupational self-efficacy with job-related affective well-being. In this model، results also indicated that the relationship between occupational stress and job-related affective well-being by occupational self-efficacy is mediated. All of the regression weights in the model were statistically significant and model' predictors accounted for 64% of the variance in job-related affective well-being.
Conclusion: These findings show that when encountering to occupational stress، difference in job-related affective well-being accounted for by difference in degree of occupational self-efficacy.
خلاصه ماشینی:
گروه دیگری از پژوهشگران علاقه مند به موضوع تنیدگی شغلی با تاکید بر نقش محوری معلم به عنوان یکی از ارکان اساسی نظام تعلیم و تربیت و با تاکید بر ضرورت کسب اطلاع از کیفیت نقش آفرینی برخی منابع درون فردی مانند تاب آوری (بلتمن ، منسفیلد و پریس ، ٢٠١١)، باورهای خودکارآمدی (ویلاف ، کانتر و ویجبر، ٢٠١٣؛ کلاسن ، فاستر، راجانی و بومن ، ٢٠١١)، حمایت اجتماعی ادراک شده (وی ، شاجانب و کویبا، ٢٠١١؛ شن ، ٢٠٠٩) سخت رویی (چان ، ٢٠٠٣)، و سبک های مقابله (پارکر، مارتین ، کالمار و لیم ، ٢٠١٢؛ ورسوا و مالا، ٢٠١٢؛ شارپلین ، انیل و چاپمن ، ٢٠١١) در مواجهه با تجارب کاری انگیزاننده ، بر اهمیت مطالعه نظام مند پسایندهای چندگانة مواجهه با تجارب تنیدگی زا در بین معلمان اصرار ورزیده اند.
ابهام نقش دلالت به میزان وضوح اولویت ها، انتظارات و ملاک های ارزیابی افراد در محیط های کاری دارد؛ عدم کفایت نقش به میزان تناسب آموزش ، مهارت ها و تجربة فرد با خواست های زندگی حرفه ای اشاره دارد؛ اضافه بار نقش دلالت بر فزونی یافتن خواست های شغلی از منابع فردی و توانایی فرد در انجام ٦٠ فصلنامه روان شناسی کاربردی / سال ٧/ شماره ٤ (٢٨)/ زمستان ١٣٩٢ تنیدگی شغلی و بهزیستی عاطفی در معلمان ...
بنابراین فقر اطلاعاتی دربارة توان تفسیری کیفیت روان - شناختی باورهای خودکارآمدی در پیش بینی الگوی تجارب هیجانی معلمان در مواجهه با رخدادهای شغلی تنیدگی زا سبب شد در مطالعة حاضر نقش میانجی گر باورهای خودکارآمدی در رابطة بین تنیدگی شغلی و بهزیستی عاطفی وابسته به شغل با فرضیه های زیر آزمون شود.
Stress, self-efficacy, social support, and psychological distress among prospective Chinese teachers in Hong Kong.
Relatioships between self-efficacy, social support and stress coping strategies in Chinese primary and secondary school teacher.