چکیده:
پائولو کوئلیو رمان نویس مشهور برزیلی و رهبر یکی از فرقه های انحرافی است. او نویسنده ای است که در دوران نوجوانی به بی ایمانی روی آورده و با گرایش شدید به آثار مارکس و انگلس، همه باورهای مارکسیستی را دگرگون کرده است. او در همین دوران علاقه مند به سحر و جادو گردید و به دنبال آن، جذب گروه های شیطان پرستی شد. کوئلیو پس از فروپاشی نظام های مادی مارکسیسم و فرویدیسم، خلأ حاصل از دین و معنویت را در غرب به خوبی احساس کرده و بر آن شده تا با استفاده از فن قصه نویسی، نیاز فطری بشر به عرفان و معنویت را مرتفع سازد. او در همین زمینه، با ادبیاتی صریح و ساده بر اندیشه های مارکسیستی، نیهیلیستی و شیطان پرستی لباس عرفان و معنویت پوشانده، آن را به جهانیان عرضه می کند. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، به دنبال مقایسه تطبیقی اندیشه های مارکسیسم، نیهیلیسم و شیطان گرایی با اندیشه های کوئلیو می باشد و اثبات نموده که وی در ادبیات عرفانی خود به شدت متأثر از مارکسیسم و شیطان گرایی بوده و عرفان او عرفانی سکولار است.
خلاصه ماشینی:
"شکی نیست که قصه و داستان از دیرباز تاکنون به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای ترویج و گسترش اندیشه های بشری مورد استفاده قرار می گرفته است و کوئلیو نیز از این ابزار برای نشر و ترویج اندیشه های پلورالیستی و لیبرالیستی خود به خوبی استفاده کرده است، ولی متأسفانه تاکنون آثار و اندیشه های او به صورت مستند و مستدل مورد تحلیل و بررسی قرار نگرفته است و مهم تر از آن، براساس مطالعات و تحقیقات نویسنده هیچ اثر پژوهشی در مورد منابع فکری پائولو کوئلیو یافت نشده است.
صهیونیسم و شیطان گرایی مسئله ارتباط بین صهیونیسم و یهودیت با شیطان پرستی، تا حدی است که به اعتقاد بسیاری از محققان، متون دینی یهود را باید از مهم ترین عوامل ایجاد این فرقه فاسد به شمار آورد؛ چراکه از یک سو، براساس تعالیم یهودی و عبرانی، شیطان نه تنها یک موجود بد، بلکه فرشته ای خادم برای آزمایش انسان هاست و از سوی دیگر، در مکاشفات نیز به عدد 666 (عدد مقدس شیطان پرستان) اشاره شده است و ازآنجاکه متون یهودی از منابع مهم مسیحیان به شمار می رود، ارتباط ویژه یهودیت با شیطان پرستی، تأثیرات فراوانی بر مسیحیت داشته است.
با وجود این، کوئلیو تحت تأثیر اندیشه های شیطانی کرولی قرار گرفته است؛ تا جایی که از این شخصیت فاسد و هرزه به عنوان نویسنده متن های عارفانه یاد می کند و آشکارا از عرفان او که عرفانی ضددینی، غیراخلاقی و همراه با سحر و جادو و سکس است حمایت می کند (فعالی، 1387، ص 114)."