چکیده:
خانواده و استحکام آن و برقراری سازگای میان همسران، از مسائل مورد اهتمام قرآن کریماست. از سوی دیگر، استحکام خانواده آثار مهم فردی و اجتماعی بر زندگی همسران وهمچنین در اجتماع دارد. این مقاله در پی شناخت عوامل رفتاری سازگاری همسران از منظرقرآن است. روش گردآوری مطالب، فیشبرداری و مطالعه روایات تفسیری است و پردازشمطالب بهصورت تحلیلی است. بررسی آیات قرآن کریم نشان میدهد عوامل رفتاری سازگاری همسران عبارتند از:رعایت ضوابط دینی، توکل بر خدا، رعایت حریم عفاف، زمینهسازی برای بهرهمندی ازتوفیق الهی، فرمانبرداری عاشقانه از خدا، صبر، پایبندی به حقوق همسر، رعایت ارزشهایاجتماعی در رفتار، رعایت حقوق شوهر در غیاب وی.
خلاصه ماشینی:
"را گرد آورده است، نیز نمیتواند بهطور یقین بهمعناینگارش قرآن براساس نزول باشد، چهبسا آن بزرگوار درحاشیه آیات به این مطالب اشاره کرده باشد.
عیسیبن عبدالله به واسطه پدر و جد خود از علی علیهالسلامنقل میکند: آخرین سورهای که بر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نازلشد، سوره «مائده» بود که هیچ حکمی از آن نسخ نشده،ولی این سوره برخی احکام پیشین را نسخ کرده است(مجلسی،1403ق،ج18،ص271؛عیاشی،بیتا،ج1،ص288).
دروزه در تعلیق بر این آیه مینویسد: منظور ازاهلبیت، همسران پیامبر است، البته برخی روایات، بعضیاز همسران او را خارج کرده است؛ مانند روایتی که مسلمو ترمذی از امسلمه نقل کردهاند که وقتی این آیه نازل شد،رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهمالسلام را زیرکسا جمع کرد و فرمود: خداوندا!
و انس نقل کرده است که پس از نزول این آیه، بهمدت شش ماه هرگاه رسول خدا صلیاللهعلیهوآله برای نماز صبحبرمیخاست، از در خانه فاطمه عبور میکرد و میفرمود:«الصلاة یا أهلالبیت؛ إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجسأهل البیت و یطهرکم تطهیرا»، اما این احادیث جای تأملاست؛ زیرا با مفهوم اهلبیت سازگار نیست و ازساختههای شیعه میباشد؛ زیرا در قصه ابراهیم،«اهلبیت» آمده و منظور آن، همسر اوست.
ازآنجاکه دسترسی به زمان دقیق نزول آیات و حتیسورهها و همچنین بازسازی فضای نزول قرآن وویژگیهای جامعه جاهلی میسر نیست، نمیتوان تفسیرتنزیلی را روش منحصر به فرد تربیت قرآنی قلمداد کرد؛زیرا در این نوع تفسیر فقط جای سورهها عوض میشودو این مسئله نمیتواند برتری آن را نشان دهد؛ زیراجابهجایی تفسیر سورهها توسط معتقدان به تفسیر ترتیبینیز انجام شده است."