چکیده:
یکنواخت سازی ٣ در یک سازمان ، عبارت اسـت از هـم شـکل ، یـک دسـت و یکنواخـت کـردن کالاهـا و خدماتی که استفاده های معین ، مشخص و مشابه در آن سازمان دارند (شوقی ، ١٣٩٠). یکنواخت سازی نه تنها موجب رفع پیچیدگی های کنونی می گردد بلکه از بروز پیچیدگی های زاید آینده نیز جلوگیری می کند. در واقع یکی از راه های عملی برای صرفه جویی در هزینه ها رعایـت همـین اصـل اسـت (بوگوپـا؛ مگامیسـی ؛ بالاوا، ٢٠١١) ٤. یکنواخت سازی ، نیل به کیفیت بالاتر با هزینه کمتر را با ایجاد اطمینان از وجود رقابـت میـان تامین کنندگان ، امکان پذیر و انتخاب آگاهانه اقلام مورد خریداری را برای سازمان آسان می سازد (سـازمان استاندارد تحقیقات صنعتی ، ١٣٩٠). موضوع یکنواخت سازی در آماد و پشتیبانی نیروی انتظامی ، به مفهوم کاهش تنوع ٥ کالای قابل خریـد بـا توجه به استانداردهای مشخص شده می باشد. در واقع استانداردسازی ٦ نقطه آغاز فعالیت های آمادی است و از برترین جنبه های آن می توان به اصل یکنواخت سازی اشاره نمود. دراین مقاله به مباحث یکنواخت سـازی اقلام با هدف ارزیابی و انتخاب کالای استاندارد شده سازمانی که منجـر بـه تعیـین کـالای الگـوی سـازمانی خواهد گردید، پرداخته شده است . براین اساس می توان نتیجه گرفت ، یکنواخت سازی ضمن کـاهش تنـوع گسترده اقلام ، زمینه اعمال نظارت و واپایش برخرید و بهره برداری اقلام آمادی را فراهم می سازد. درنهایت ناجا می تواند به امر یکنواخت سازی اقلام آمادی توجه ویژه نموده تا موجـب کـاهش تنـوع اقـلام ، ارتقـای سطح کیفیت و بهره وری ، کاهش هزینه ها و به کارگیری سریع و آسان اقلام آمادی در سطح ناجا گردد.
خلاصه ماشینی:
کلید واژه ها یکنواخت سازی کالا ،کاهش تنوع کالا ، طبقه بندی کالا ، کدگذاری کالا ، اقلام آمادی ______________________________________________________ ١- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی ناجا ٢- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آماد و پشتیبانی 3 -Uniformization 4 -Bogopa , Megamisi , Balava 5 -Variety control 6 -Standardization / مقدمه مدیریت زنجیره تأمین ١ و لجستیک ٢ یکی از مفاهیم اساسی در سازمان های پیشرفته و در حال حرکت به سمت کلاس جهانی محسـوب مـی گـردد کـه دارای جایگـاه ویژه ای در سطح مدیران ، خبرگان و کارشناسان سازمان می باشد.
از آنجا که اقلام ___________ ____________ _____________ __________ ____________ 1 -Simplification 2 -Bogopa , Mogamisi , Balava / عرضه شده در بازارهای داخلی و خـارجی از تنـوع زیـاد و ویژگـی هـای متفـاوتی برخوردار هستند و از طرفی آماد ناجا سالانه بر اساس نیازهای تعریف شـده ، رصـد اقلام را در برنامه های کاری خود دارد و در بسیاری از موارد اقدام بـه انتخـاب نـوع جدیدی از اقلام با فناوری های مورد نظر می نماید؛ بنابراین با بهـره گیـری از فرآینـد یکنواخت سازی اقلام و رعایت یکسری الزامات و ملاحظات پایـه در طـول فرآینـد فوق ، نتیجه فعالیت های آمادی در تعیین کالای الگوی سازمانی مطلوب تر خواهد شد (خوشمهری آزاد، ١٣٩٠).
) با اهمیت بوده و تأکید زیادی بـر آن مـی شـود؛ بـه طـوری کـه از / موقعیت ویژه ای در اجرای صحیح فرآیند یکنواخت سـازی اقـلام برخـوردار اسـت (خوشمهری آزاد، ١٣٩٠) − اهداف یکنواخت سازی اقلام : به طور کلی اهداف یکنواخت سازی به شـرح زیـر تعریف شده اند: الف - اهداف کلان • ایجاد زبان مشترک (از طریق ابزار استانداردسازی و شناخت کالا)؛ • کاهش هزینه ها و صرفه جویی کلان اقتصادی ؛ • استفاده بهینه از منابع ؛ • بهبود عملیات لجستیک و افزایش بهره وری مؤثر؛ • تهیه ابزار مناسب برای ایجاد دستگاه های اطلاعات مدیریت لجستیک .