چکیده:
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ساختار نظامی -راهبردی نیروهای مسلح یک سازمان مهم به حساب می آید و نتایج عملکرد آن نقش حیاتی در حفاظت از منافع امنیت ملی ، تمامیت ارضی و استقلال کشور دارد. به لحاظ اهمیت و حساسیت این ماموریت ، نیروی انتظامی باید هوشمندانه تحولات محیطی و فناوری های نوین را پیگیری نموده و بر میزان یادگیری و توانایی علمی و عملی خود بیفزاید. کسب فناوری و دانش نوین در صورتی که بدون توجه به فرهنگ سازمانی و الزامات آن انجام پذیرد، پاسخگوی نیازهای سازمان ، برای یادگیری چگونه مواجه شدن با شرایط جدید نمی باشد؛ بنابراین همسویی یادگیری ها با فرهنگ سازمان ، می تواند به عنوان یکی از اولویت های اصلی نیروی انتظامی مطرح شود. این مهم از یک سو نیازمند شناسایی عواملی است که یادگیری ها را تسهیل می کنند و از سوی دیگر استقرار و بهره گیری از عوامل مذکور با ادارة موثر آنها انجام می پذیرد. این مقاله از بین عوامل مختلف اثرگذار بر یادگیری های سازمانی ، به یکی از مهم ترین آنها یعنی فرهنگ یادگیرنده می پردازد و نقش آن را در توسعه یادگیری ها تبیین می کند.
خلاصه ماشینی:
کسب فناوری و دانش نوین در صورتی که بدون توجه به فرهنگ سازمانی و الزامات آن انجام پذیرد، پاسخگوی نیازهای سازمان ، برای یادگیری چگونه مواجه شدن با شرایط جدید نمی باشد؛ بنابراین همسویی یادگیری ها با فرهنگ سازمان ، می تواند به عنوان یکی از اولویت های اصلی نیروی انتظامی مطرح شود.
حفاظـت از منـافع امنیـت ملی ، تمامیت ارضی و استقلال کشور، از جمله مأموریت های عمده نیروی انتظـامی است که از مسایل اساسی مردم و سیاست های کلی کشور به شمار می رود؛ بنابراین به لحاظ اهمیت و حساسیت این مأموریت در تأمین نیازهای اصلی ملت و صـیانت از آن ، ناجا باید هوشمندانه تحولات محیطی و فناوری های نوین را پیگیری کـرده و بر یادگیری و توانایی های علمی و عملی خود بیفزاید تا با پارادایم های جدیدی کـه امکان خدمت رسانی مناسب را دشوار می سازند، مواجهه مؤثرتری داشته باشد؛ امـا مسئله اساسی این است که مدیریت راهبردی در نیروهای مسـلح ، عمـدتا نـاظر بـه تحولات بیرونی است و کمتر به اثرات متغیرهای درونی توجه دارد.
هدف این مقاله ، کمک به مدیران حوزه منابع انسانی نیـروی انتظـامی جمهـوری اسلامی ایران ، برای دستیابی به ویژگـی هـای فرهنـگ سـازمانی یادگیرنـده و یـافتن سازوکارهای مناسب برای ترغیب کارکنان ، به یادگیری از طریق پاسخ دادن بـه ایـن سؤال می باشد که چگونه می توان قابلیت یادگیری فرهنگ سازمانی ناجـا را بـرای / انطباق با شرایط و موقعیت های جدید و تحولات محیط های پیرامـونی افـزایش داد.