چکیده:
مقاله حاضر به بررسی مفهوم عدالت آموزشی و اهمیت آن درسازمان پلیس مـی پـردازد و ضـمن تاکیـد بـر نقش واهمیت عدالت آمــوزشی در سازمان پلیس ، به تاثیر عـدالت آموزشـی و راهکارهـای تحقـق عـدالت آموزشی و نیز نگاه سیستمی و همه جانبه در این زمینه خواهد پرداخت . عدالت آموزشی از دو بعد برابـری و همه شمولی و در سه حیطه کیفیت آموزش ، ساختار آموزش و اختصاص منابع با توجـه بـه تحقیقـات پیشـین مورد بررسی قرار گرفته است . در هر مرحله اهمیت عدالت آموزشی از جنبه های مختلف در سـازمان پلـیس ، مورد توجه قرار گرفته است و با بهره گیری از تجربیات و مطالعات پیشین ، راهکارهای عملی مرتبط با تحقـق عدالت آموزشی در فراگیران نیروهای پلیس ، تدوین و پیشنهاد شده است . ایـن راهکارهـا مـرتبط بـا کیفیـت آموزش ، ساختار آموزش و اختصاص منابع هستند.
خلاصه ماشینی:
کلید واژه ها آموزش پلیس ، برنامه ریزی آموزشی ، عدالت ،عدالت آموزشی ______________________________________________________ ١ - کارشناس ارشد بهداشت ( دفتر تحقیقات کاربردی بهداری کل ناجا ) ٢ - دکترای مدیریت سیستم ها ( طرح و برنامه بهداری کل ناجا) ٣ – کارشناس ارشد بیوسیستماتیک (دفتر تحقیقات کاربردی بهداری کل ناجا) مقدمه نیروی انتظامی به عنوان سازمانی که مأموریت آن ، بر قراری نظم و امنیت است ، باید با بهره گیری از سرمایه های انسانی ، محیطی امن و توام با آرامش برای آحاد جامعـه ایران فراهم آورد (ابراهیمی قوام ، ١٣٨٩).
در محیط های تحصیلی و به ویـژه در دانشـگاه هـا وجـود شـرایط عادلانه و رعایت عدالت می تواند سبب انتقال حس ارزشمندی به دانشجویان گردد؛ به علاوه ادراک حضور عدالت ، تردیدها و نگرانی های افراد را در باب تضییع حقوق آنها، بر طرف می کند و بـرعکس احسـاس تضـییع حقـوق باعـث ایجـاد تردیـد و اضطراب در افراد می شود (لیند ؛ وان دن باس ؛ ٢٠٠٢)؛ بنابراین عدالت محور شدن در ساختار و فرآیند آموزشی از جمله ضروریات آموزش پلیس است که مـی توانـد نقش مهمی در بهبود روان شناختی کارکنان سازمان پلیس داشته باشد.
پیچیدگی فزاینده وظایف پلیس این الـزام را با خود به همراه دارد که همواره از آخرین یافته های علمی جهت آمـوزش انتظـامی استفاده شود (رضوی ، ١٣٨٩)؛ بنابراین با تحقق عدالت آموزشی در مراکز آموزشی ، می توان زمینه بروز استعدادها و توانمندی های پلیس را در سطح کلان فراهم آورد تا افراد انگیزه کافی برای تلاش و تکاپو در راستای رسیدن به هدف هـای سـازمانی را داشته باشند و بتوانند بعد از دانش آموختگی ،کارایی و تبحر کـافی در زمینـه شـغلی آینده خود داشته باشند.