چکیده:
موسسه ها و سازمان های آموزشی به دلیل نقش و کارکردهای ویژه ای که در خدمت و بهسـازی و اثربخشـی جامعه دارند، از جایگاه متمایزی برخوردار هستند. خصوصا کـه کیفیـت و آثـار عملکـرد آن بـه سـرعت در جامعه متجلی می شود. ایفای نقش شایسته و بایسته این موسسه ها در تحقق اثربخشی و موفقیت خود، کمـک به توسعه کشور و بهبود کیفیت زندگی مـردم ، مسـتلزم آن اسـت کـه سـازمان هـای آموزشـی بتواننـد سـطح اثربخشی خود را متناسب با شرایط و اقتضائات محیطی ، در حد مطلوبی و در راستای توسعه پایدار حفظ کند و ارتقا دهد. سازمان های آموزشی در شرایطی اثربخشی و کارآیی خود را حفظ خواهند کرد که در پیشـبرد برنامه های توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی کشور به ایفای نقش شایسته و بایسته خود بپردازنـد. رهبری خدمتگزار با پشتوانه غنی نظری و تجربی و قابلیت های عملی ویژه خود، می توانـد چنـین امکانـاتی را برای این گونه موسسه ها، فراهم آورد. سرمایة اجتماعی در کنار دیگر سرمایه هـای انسـانی و مـادی بـه عنـوان یک عامل اثربخشی و کارآیی سازمان های آموزشی شناخته شده است . رهبران آموزشی مـی تواننـد سـرمایة اجتماعی را به عنوان یک شایستگی مشخص سازمانی درجهت بهره وری موسسه های آموزشی ، ایجاد کننـد. در این مقاله با تاکید بر ضرورت و اهمیت نقش رهبری در موسسه های آموزشی ، رهبری خدمتگزار، سرمایه اجتماعی و ویژگی های آنها به طور موجز تبیین شده است . همچنین الگوی نظری رهبری و سرمایة اجتماعی ، ابعاد و اجزای مرتبط دیگر ارائه شده است . در نهایت برخـی راهکارهـای عملـی بـرای آغـاز و آمـاده سـازی توسعه سازمان های آموزشی بیان شده است .
خلاصه ماشینی:
Israe, Beaulieu & Hartless / / سرمایة اجتماعی به عنوان یک کالای عمومی و دارایی اجتماعی است که به تمام افـراد یک سیستم یا گروه تعلق دارد؛ لذا چنانچه خدشه ای در آن ایجاد شود، نـه تنهـا افـراد، بلکه کل گروه یا سیستم آسیب می بینند و در صورت تقویت همگان ، همه از منـافع آن برخوردار خواهند شد (کاظم زاده ، ١٣٨٩)؛ بنابراین سرمایة اجتماعی نقشـی مهـم تـر از سرمایة فیزیکی و انسانی در سازمان ها (از جمله مؤسسه های آموزشی ) ایفـا مـی کنـد و مانند سایر اشکال مولد، تحقق اهدافی را ممکن می سازد که بدون آن نمی توان بـدان هـا دست یافت (تاجبخش ، ١٣٨٤؛ منوریان ، ١٣٨٧).
Hoy & Miskle / / رویکرد صفات مشخصه رهبری ١: نظریه هـا و ویژگـی هـای شخصـیتی بـر شناسـایی ویژگی ها و نگرش های رهبران بزرگ تمرکز داشت ؛ از نظریه پردازان این نظریه می تـوان به استاگدبل و هاوس ٢ (١٩٠٤) اشاره کرد.
Nothing New under the Sun: Transformational Leadership From A Historical Perspective, Management Decision, Vol. 41, No. 1, and PP: 85-95.
Enhancing Transformational Leadership: the Roles of Training & Feedback, Leadership and Organization Development Journal, Vol. 21, No. 3, PP: 139-149.
The Leadership & Organization Development Journal.