چکیده:
زمینه و هدف: در جهان امروز که سرعت تغییرات بسیار چشم گیر بوده و عمدهتـرین ویژگـی آن جابـه جـایی شدید در قدرت، تغییرات پرشتاب، پیچیدگی فزاینده، رقابت روزافزون و افـزایش شـدید تولیـد دانـش اسـت ، مدیران سازمانها به خصوص سازمان پلیس همواره در معرض خطر قرار گرفتـه و بـا توجـه بـه هـدف نیـروی انتظامی که تامین و استقرار آسایش و امنیت عمومی در جامعه است ، برای دستیابی به این مهم ، بهـره جسـتن از کلیه علوم و دانش های روز جهان و بررسی نقش دانش سازمانی در تحولات سازمانی ضرورت می یابد. هدف از این تحقیق ، بررسی رابطه دانش انتظامی با تحول سازمانی در دانشگاه علوم انتظامی است . روش تحقیق : ایـن پـژوهش بـه دو شـیوهی اسـنادی و پیمایشـی انجـام شـد و بـه کمـک ابزارهـای فیش برداری و پرسشنامه ، مشتمل به سوالات انواع دانش و تحول سازمانی ، دادههای مورد نیاز جمع آوری شد. برای بررسی مدل مفهومی تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون و سایر شاخص های آماری توصیفی و آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. یافته های تحقیق : نتیجه تحقیق نشان داد که مدیران ناجا باید به سرمایه دانشی مجهـز باشـند تـا بـا گامهای استوار این راه را بپمایند و دور ماندن سازمان پلیسی کشور از دانش های جدید منجر بـه ایجـاد اختلال در فرایند برقراری امنیت عمومی در جامعه خواهد شد و دانشگاه علوم انتظامی نیز باید به عنوان تنها متولی آموزش پلیس کشور در راستای دستیابی و تولید دانش نو، توجه ویـژه داشـته باشـد. طبـق آزمون فریدمن ، دانش نظارتی شامل روش، قوانین و رفتار در اولویت اول قرار گرفته و دانش تحلیلی که در برگیرنده رفتار تحقیق و سبک تفکر تحقیقی است در اولویت آخر قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه دانش پلیسی با تحول سازمانی در دانشگاه علوم انتظامی امین تاریخ دریافت : ٩٢/١٠/٠٨ تاریخ پذیرش: ٩٢/١١/١٢ یوسف محمدی مقدم ،١ لیلی عابدینی 2 از صفحه ٨٧ تا ١٠٦ چکیده زمینه و هدف: در جهان امروز که سرعت تغییرات بسیار چشم گیر بوده و عمدهتـرین ویژگـی آن جابـه جـایی شدید در قدرت، تغییرات پرشتاب، پیچیدگی فزاینده، رقابت روزافزون و افـزایش شـدید تولیـد دانـش اسـت ، مدیران سازمانها به خصوص سازمان پلیس همواره در معرض خطر قرار گرفتـه و بـا توجـه بـه هـدف نیـروی انتظامی که تأمین و استقرار آسایش و امنیت عمومی در جامعه است ، برای دستیابی به این مهم ، بهـره جسـتن از کلیه علوم و دانش های روز جهان و بررسی نقش دانش سازمانی در تحولات سازمانی ضرورت می یابد.
نمونه ای از تحولهایی که در محیط برون سازمانی به وجود آمده و به تبع آن بر نظم و تربیت درونی سازمانها اثر خواهد گذاشت ، شامل ؛ ١) افزایش جهانی شدن گستردة کسب و کار و لزوم ایجاد یگانگی میان دولت و بخش خصوصی در رقابت های بین المللی، ٢) تحول در دانش و نقش آن در مهارتها، ترکیب نیروی کار، ٣) پدیدار شدن ساختار نوین برای پاسخگویی به آهنگ فزایندة نیازهای محیطی، ٤) الزامهای نوین اجتماعی، اخلاقی و حرفه ای که وجود یک نوع رهبری پویا را در سازمانها اجتناب ناپذیر میکند، ٥) تغییر اساسی در نیازها، انتظارها و اولویت های کارکنان در زمینه های گوناگون مانند تأمین شغلی، مشارکت ، سهیم شدن در مالکیت و رشد و تکامل فردی، شناخت و پیش بینی متغیرهای محیطی و دستیابی به راهبردهای مناسب برای رویارویی با آنها، برجسته ترین هدفی است که مدیران با در پیش گرفتن دیدگاه سیستمی باید آن را دنبال کنند.
فرضیه فرعی ٢: بین دانش نظارتی با تحول سازمانی رابطه معناداری وجود دارد به منظور رد یا تایید این فرضیه و به کمک شاخص های تعریف شده از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده و فرضیه با سطح اطمینان ٩٥ درصد (٣٦٧.