چکیده:
زمینه و هدف: یکی از چالش های اساسی فرماندهان و مـدیران ناجـا، تحقیـق و بررسـی بـه کـارگیری فنـاوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه مشتری مداری کلانتری ها می باشد که منظور و هدف اصلی این پـژوهش اسـت . روش تحقیق : روش انتخابی برای پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و جمـع آوری داده هـای آن از طریـق انجـام مصاحبه نیمه ساختارمند با خبرگان و صاحب نظران در حوزه فناوری اطلاعات و امور انتظـامی صـورت گرفتـه است که علاوه بر آشنایی لازم با این حوزهها، دارای بیست سال خدمت عملی در امور مربوط به کلانتری ها نیـز بودهاند، دادهها پس از طبقه بندی و کدگذاری ، به وسیله نرمافزار Atlas.ti مورد تجزیـه و تحلیـل قـرار گرفتنـد. یافته ها و نتیجه گیری : بر اساس یافته هـای تحقیـق هماننـد کشـورهای پیشـرفته جهـان، اسـتفاده از فنـاوری اطلاعات در کلانتری ها باعث موفقیت پلیس در ارائه خدمات به مردم شده و رضایت منـدی مـردم را بـه همـراه داشته است . از مهم ترین تاثیرات به کارگیری فناوری اطلاعات در توسعه مشتری مداری کلانتری ها می تـوان بـه بهبود دقت ، سرعت ، کیفیت ، تصمیم گیری ، افزایش رضایت و بهرهوری (دسـکتاب) در ارائـه خـدمات بـه مـردم اشاره کرد که این عوامل دلیل اصلی بهبود اثربخشـی ، مزیـت نسـبی و بهبـود کـارایی(بمـب ) در کلانتـری هـا محسوب میشوند. نتایج تحقیق نشان می دهد که به کارگیری فناوری اطلاعات بـا کـاهش مـراودات فیزیکـی ، هزینه ها، رسمیت و تمرکز ساختار سازمان از طریق حذف فرآیندهای اضافی در ارائه خدمات و افزایش سرعت ، دقت ، کیفیت و رضایت در ارائه خدمات و تسهیل خدماترسانی به مـردم، موجـب افـزایش اعتمـاد مـردم بـه پلیس که جوهره و اساس سرمایه اجتماعی است ، می شود.
خلاصه ماشینی:
روش تحقیق : روش انتخابی برای پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و جمـع آوری داده هـای آن از طریـق انجـام مصاحبه نیمه ساختارمند با خبرگان و صاحب نظران در حوزه فناوری اطلاعات و امور انتظـامی صـورت گرفتـه است که علاوه بر آشنایی لازم با این حوزهها، دارای بیست سال خدمت عملی در امور مربوط به کلانتری ها نیـز بودهاند، دادهها پس از طبقه بندی و کدگذاری ، به وسیله نرمافزار Atlas.
1- Online 2 - Electronic Magazines 3 - Non-governmental Organizations سعید دشتی در پایاننامه کارشناسی ارشد خود در دانشگاه علوم انتظامی امین تحت عنوان «بررسی تأثیر IT بر ساختار سازمانی ناجا از دیدگاه کارشناسان و خبرگـان سـتاد ناجا» به این نتیجه رسیده است که فناوری اطلاعات بر ابعاد مختلـف سـازمان بـه ویـژه ساختار سازمانی تأثیرگذار است و استفاده هوشمندانه از فناوری اطلاعات باعـث کـاهش تمرکزگرایی از طریق تفـویض اختیـارات بیشـتر بـه مـدیران میـانی، کـاهش لایـه هـای مدیریتی(پیچیدگی) از طریق اسـتفاده از سیسـتم هـای مـدیریتی و تصـمیم گیـری و بـا خودکارسـازی فراینـدهای اداری و خـدماتی و توسـعه شـبکه هـای گسـترده مبتنـی بـر بانک های اطلاعاتی، باعث افزایش اشراف مدیریتی در کلیه سطوح مدیران سـازمان شـده و حذف کاغذبازیهای زائد را به دنبال دارد.
فناوری اطلاعات و اعتماد به پلیس : اعتماد به عنوان اساس و جوهره روابط اجتمـاعی و به مثابه ارزشمندترین و مهم ترین مؤلفه سرمایه اجتماعی است کـه اهتمـام در بـرآورد میزان و افزایش آن در بین مردم برای نیروی انتظامی با عنایـت بـه گسـتردگی و تنـوع ماموریت ها، میتواند به مشـارکت بیشـتر مـردم بـرای تـأمین نظـم و امنیـت اجتمـاعی انجامیده و چراغی فراروی مسؤلان ناجا برای ارائه خدمات بهتر باشد.