چکیده:
اصلاح رویکرد اخلاقی در یهودیت رویه ای بود که از دوران انبیا آغاز شد. موعظـه هـای شورانگیز پیامبران بنیاسراییل رهیافت تازه ای به اخلاق بود و همه انبیا در پیدایش این رهیافت نقشی داشته اند. اما پیامبر خیرخواه و نقادی چون ارمیا نقـش مـوثرتری را ایفـا کرده است . نگاه ارمیا به اخلاق تا اندازه زیادی بـه آنچـه از عیسـی در اناجیـل همدیـد روایت شده مشابهت دارد. اخلاق در اناجیل همدید بر محور شـخص و زنـدگی عیسـی استوار است و همواره به عنوان نمونه اخلاقی پـیش روی مسـیحیان در جامعـه حضـور دارد. هدف اخلاق در این اناجیل ورود به ملکـوت خداونـد اسـت و شـریعت یگانـه راه رستگاری نیست ، آن گونه که شریعت خشک فریسی بر آن استوار است . ارمیـای نبـی و اناجیل همدید به مفاهیمی چون اطاعت و خشیت درونی، پرهیـز از ریاکـاری و ناکـافی بودن تن دادن ماشین وار به اخلاق تاکید داشته اند. در ایـن مقالـه مـیکوشـیم رویکـرد اخلاقی ارمیا و عیسی را به روایت کتاب ارمیا و اناجیل همدید مقایسه کنیم .
خلاصه ماشینی:
اناجیل همدید، که حاوی بیشـترین پیـام هـای اخلاقـی حضـرت عیسی است ، نمایانگر رویارویی ایشان با عالمان یهودی اسـت کـه تنهـا بـه فقـه و ظـاهر شریعت عمل میکردند، اما اخلاق به دست فراموشی سـپرده شـده بـود.
٤. پیوند اخلاق و شریعت اگر با اندکی تسامح اخلاق را مجموعـه ای از اعمـال و رفتارهـای خـوب بـدانیم و بـه شریعت به عنوان مجموعه ای از احکام الاهی که از جانب خدا برای زیست بهتـر آمـده است نظر بیندازیم پی به پیوندی عمیق خواهیم برد؛ پیونـدی کـه شـاید بتـوان یکـی را پوسته و دیگری را هسته و گوهر تصور کرد که در عـین جـدا بـودن ، بـا هـم تعریـف میشوند و در کنار هم معنا مییابند و اگر بخشی آسـیب ببینـد دیگـری را دچـار آفـت میکند.
و نیز عیسی را باید به حق آموزگار اخـلاق دانسـت ، گرچـه بایـد در نظـر داشـت کـه هم ارمیا به اخلاق و فضـایل درونـی توجـه دارد و هـم عیسـی بـر عمـل بـه شـریعت تأکید میورزد.
اگرچـه ارمیـا بـر انجام شریعت تأکید بسیار دارد اما اطـاعتی کـه او قـوم خـود را بـه سـوی آن رهنمـون میکند اطاعتی ظاهری و مقید شدن بر مناسـک ظـاهری نیسـت ، بلکـه اطـاعتی درونـی است که قلبی خاشع برای اطاعت خداوند مـیطلبـد.
این آیه حکایـت از ایـن دارد کـه آمـاده سـازی بستر جامعه برای پذیرش امور اخلاقی و یا به زبانی دیگر روح شریعت در گرو اصلاح گذشته و روی آوردن به فرمان های صحیح الاهی است .