چکیده:
نوکانتیان معتقدند تمام تجارب ما واسـطه شـده و تحـت تـاثیر ویژگـیهـای اجتمـاعی، عقیدتی و ... هستند و اساسا نمیتـوان از تجربـه عرفـانی واحـد در میـان عرفـا دم زد. پرایس در پاسخ به این دیدگاه و در مخالفت با آن ، فهم ماهیت تجربه عرفانی را از خود عرفا طلب میکند. وی، با استناد به آثار جان روزبروک، نشان میدهد عملکردهای روح انسانی در تجربه عرفانی، نقطه ای است که در آن به ظرفیتی فطری و یکسان در تمـام انسان ها میرسیم . این نقطه را میتوان قرینه ای بر مشابه بودن تجارب عرفانی گرفـت . روزبروک معتقد است میتوان بر اساس تمایز سنتی مسیحی بـین سـه زیسـتن فعـال ، معنوی و لاهوتی سه مقام متفاوت زندگی عرفانی را از هم متمایز کرد. مرحله لاهـوتی، همان ساکن شدن تمام فعالیت های آگاهی، و اتحاد محض و بیواسطه روح با خداست .
خلاصه ماشینی:
ملاقات و اتحادی رخ میدهد که بیواسطه و فوق طبیعی است ، و ما عالیتـرین سعادت خود را در این مقام مییابیم (١١٩ :١٩٨٥ ,Ruusbroec) در طول پنجاه سال گذشته ، [فهم ] شأن معنایی و معرفت شناختی این نقـل قـول هـای جان روزبروک (John Ruusbroec) ـ که از عرفای قرن چهاردهم فرقـۀ فلانـدرز اسـت ــ فلاسفۀ مشتغل به عرفان را به خود جذب کرده است .
(Forman, 1985:3-49; Price, 1985: 81-98) استدلال من این است که برداشتی از «واسطه بودگی» که بـرای تحلیـل عملکردهـای آگاهی مناسب باشد (همان طور که برای تحلیل محتـوای آن مناسـب اسـت ) بـرای سـه مقصود ضروری است : برای فهم درست رابطۀ واسطه بودگی با آگاهی عرفانی، برای بنـا نهادن بنیانی دقیق و مفید برای تحلیل بینافرهنگی تجربه هـای عرفـانی، و بـرای توضـیح رابطۀ بین آگاهی عرفانی و مشخصۀ واسطه ای الگوهای سطح پایین تر آگاهی.
او برای این منظور، از تمایز سنتی مسیحی بین زیستن های فعال (active)، معنوی(spiritual) و لاهوتی (contemplative) استفاده میکند تا بر آن اساس سه مقولۀ بنیـادین مربـوط بـه فعالیـت و هوشیاری آگاهانه را از یکدیگر متمایز کند.
نکته ایـن اسـت کـه فعالیـت ، متکی و معلول فعالیت های روح انسانی است .
(of Clarification: 260 تفاوت سوم چنین است : در حالی که نوکانتیان واسطه بودگی را به این معنا میفهمـد که پـیش نگـریهـای مفهـومی عـارف شـکل دهنـدة تجربـۀ عرفـانی اسـت ، روزبـروک واسـطه بـودگی را بـه مثابــه [فرآینـد] ادراک و دریافـت (apprehension) خـدا از مســیر فعالیت های متنوع روح انسانی میفهمد.