چکیده:
پژوهش حاضر به هدف تعیین تاثیر فناوری های نوین بر بهره وری کارکنان آموزش و پرورش استان مازندران با روش توصیفی از نوع زمینه یابی در سال ١٣٩٢ انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد ٣٥٤ نفر بود که با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد ١٨٦ نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته با /٢٠ سوال که روایی صوری و محتوایی آن با نظر استادان و پایایی آن با روش همسانی درونی و استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر ٠/٨٧ به دست آمد، استفاده شد. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی(محاسبه فراوانی و درصد ها، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(آزمون t تک گروهی) استفاده شد. یافته ها نشان داد در سطح اطمینان ٩٩ درصد(٠٠١=α)، بکارگیری فناوری های نوین شامل یادگیری الکترونیکی، یادگیری سیار، چندرسانه ای ها و شبیه سازها بر بهره وری کارکنان آموزش و پرورش استان مازندران تاثیر دارد. The present study aimedto determine the effect ofnew technologieson the productivity of Mazandaran education employee was conducted in the year 1392. The statistical population was consisted of all Mazandaran education employees that of the society 186 samples were selected.Todata collection, researcher made questionnairewere used.Dataanalysiswas performedby SPSS software. The resultsshowed that theuse ofnew technologies, including electronic-learning (e-learning), mobile learning (m-learning), multimediaandsimulators are affected on productivity of Mazandaran education employee.
The present study aimedto determine the effect ofnew technologieson the productivity of
Mazandaran education employee was conducted in the year 1392. The statistical population
was consisted of all Mazandaran education employees that of the society 186 samples were
selected.Todata collection, researcher made questionnairewere used.Dataanalysiswas
performedby SPSS software. The resultsshowed that theuse ofnew technologies, including
electronic-learning (e-learning), mobile learning (m-learning), multimediaandsimulators are
affected on productivity of Mazandaran education employee.</Abstract>
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان داد در سطح اطمینان ٩٩ درصد(٠٠١=α)، بکارگیری فناوری های نوین شامل یادگیری الکترونیکی، یادگیری سیار، چندرسانه ای ها و شبیه سازها بر بهره وری کارکنان آموزش و پرورش استان مازندران تاثیر دارد.
Abstract Keywords : Productivity, e-learning, mobile learning, multimediaandSimulators ١- کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، مدیر دبیرستان حضرت فاطمه (س ) خال خیل 2 - Master of Educational Research, Director of the Schoolof Fatemekhalkheil مقدمه در حال حاضر فناوری اطلاعات ١ جزء اجتناب ناپذیر جهان معاصر شده است (یوسف ٢، ٢٠٠٥)، و به کارگیری این فناوری در سراسر جهان به شکل قابل ملاحظه ای گسترش یافته و در کشورهای در حال توسعه ، این تکنولوژی برای پروژه های مختلف توسعه مورد استفاده قرار گرفته است (یاماگوچی ٣، ٢٠٠٦).
همچنین در تحقیقی که توسط ایزدی و کریمی(١٣٨٧)، با عنوان «پیمایشی پیرامون 1- Brewer 2-Duvalier 3- Laudon تأثیر دورههای آموزشی فن آوری اطلاعات به بهبود عملکرد کارکنان(مطالعه موردی: مؤسسه عالی آموزش و پرورش مدیریت و برنامه ریزی)» انجام شد نشان داده شد که دورههای آموزشی ICDL به افزایش مهارت های جدید، دقت و اثربخشی، سرعت و مقدار انجام کار و جاذبه و علاقه مندی افراد در انجام کار و موفقیت شغلی افراد منجر شده و بین نظرهای مدیران با کارکنان در رابطه با تأثیر دورههای مذکور به بهبود عملکرد کارکنان تفاوت معناداری مشاهده نشده است .
در این پژوهش تاثیر بکارگیری فناوری های نوین بر بهره وری کارکنان آموزش و پرورش استان مازندران تایید شده است .