چکیده:
هدف: این تحقیق روش ها و شاخص های مطرح شده برای ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی را معرفی می کند. روش/ رویکرد پژوهش: بررسی و تحلیل متون منتشر شده. یافته ها: رویکردهای متفاوت برای ارزیابی کتابخانه دیجیتالی پیشنهاد شده است. شاخص ها و معیارهایی نظیر کاربردپذیری، در دسترس بودن، قابلیت نگهداری، اعتبار، صحت، تناسب، قابلیت جست وجو و سودمندی در ادبیات مشترک بوده است. از میان معیارهای ارزبابی کتابخانه های سنتی، تعامل انسان- رایانه، عملکرد نظام بازیابی اطلاعات، و فناوری های دیجیتالی اقتباس شده است. نتیجه گیری: تولیدات هم تالیفی در دانشگاه صنعتی شریف در حال افزایش است و همکاری در نویسندگی در این دانشگاه از سطح قابل قبولی برخوردار است. ییشترین همکاری ها در حوزه های علوم پایه، در رشته های شیمی، فیزیک و ریاضیات، و در حوزه فنی و مهندسی، در رشته عمران و مهندسی نفت است.
خلاصه ماشینی:
شاخصهای معرفی شده در این تحقیق عبارتند از: کاربران و کاربردها که شامل کاربر پوشش موضوعی جست وجوی اطلاعات و هدف؛ مجموعه شامل توصیف محتوا، کیفیت و قابلیت اطمینان کنترل و دستیابی؛ فناوری فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات | شماره ۹۳ شامل فناوری مرتبط با کاربر دستیابی به اطلاعات ساختار سیستم و فرمت منابع است رویکردها و الگوهای ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی .
چگونه انجام میشود؟ این رویکردها و الگوهای ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات | شماره ۹۳ قاسم آزادی احمد آبادی موارد اگرچه به علت تفاوت در پیکربندی ظرفیت و دیگر متغیرهای سیستم متفاوتند، اما خیلی منظم هستند؛ و محتوا مجموعه منابع اطلاعاتی چگونه انتخاب ارائه و سازماندهی شده و....
این اشتراک ممکن است به عنوان شبکه اجتماعی کار کند در این محیط کیفیت با تعامل بین محتوا (اطلاعات) و جامعه (کاربران) در رابطه دوسویه تعریف شده که اغلب به عنوان آزمون یا فرآیند بررسی مطرح است برای درک اینکه چگونه کاربران به محتوا و اشتراک اقدام کنند، گروهی از موارد مفهومی که محتوا را مشخص میکند و شامل دستیابی، اطمینان دقت و صحت دامنه و توالی حفظ پیوندهای فعال و توانایی جست وجو می باشد، تدوین رویکردها و الگوهای ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی 13.