چکیده:
هدف: اعتیاد به اینترنت را نوعی استفاده از اینترنت می دانند که می تواند مشکلات روان شناختی، اجتماعی، درسی و یا شغلی در زندگی فرد ایجاد کند. در این پژوهش تاثیر اعتیاد به اینترنت بر عادات مطالعه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های تهران بررسی شده است. روش/ رویکرد پژوهش: با استفاده از پرسشنامه 20 سوالی سنجش اعتیاد به اینترنت یانگ و با افزودن تعدادی سوال به منظور سنجش میزان مطالعه، پرسشنامه ای طراحی و روایی و پایایی آن سنجیده شد. پس از توزیع، 152 پرسشنامه جمع آوری شد. سپس تحلیل داده ها در نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون انجام شد. یافته ها: بیشتر پاسخ گویان در حد خفیفی از اعتیاد قرار داشتند. اعتیاد به اینترنت بر میزان مطالعه درسی تاثیر گذاشته است، اما پژوهش شواهد کافی برای یافتن ارتباط میان اعتیاد به اینترنت و مطالعه غیردرسی نیافت. نتیجه گیری :پیشنهاد می شود افراد معتاد به اینترنت گشت وگذارهای اینترنتی خود را به سمت مطالعه مطالب درسی، پژوهشی و مفید هدایت کنند. درسی، پژوهشی و مفید هدایت کنند.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش تأثیر اعتیاد به اینترنت بر عادات مطالعه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های تهران بررسی شده است.
کلید واژه ها اعتیاد به اینترنت ،مطالعه کتابداری و اطلاع رسانی دانشجویان مقدمه تأثیر اعتیاد به اینترنت بر میزان مطالعه دانشجویان دلنشین دانایی مقدم | فریبرز خسروی | ابراهیم افشار دریافت ۱۳۹۰/۴/۳ پذیرش: ۱۳۹۰/۱۱/۱۷ هنگام پیدایش اینترنت در سال ۱۹۶۰ پیش بینی اینکه این پدیده نوظهور طی پنج دهه بتواند چنین تحولی در زندگی افراد ایجاد کند غیر ممکن مینمود اینترنت که در ابتدا به صورت شبکه ای محرمانه برای وزارت دفاع آمریکا به وجود آمد در سال ۱۹۹۰ به شبکه ای جهانی و همگانی تبدیل شد و از آن زمان تابه حال چنان پیشرفت سریعی داشته است که اکنون به بخش مهمی از زندگی بسیاری از افراد تبدیل شده است.
Internet addiction اجتماعی درسی و یا شغلی در زندگی فرد ایجاد کند اعتیاد به اینترنت یا وابستگی رفتاری به اینترنت، صرفنظر از اینکه آن را یک بیماری یا آسیب روانی یا معضل اجتماعی بدانیم 6.
هدف این پژوهش بررسی چگونگی تأثیر اعتیاد به اینترنت بر میزان مطالعه دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاههای تهران در نظر گرفته شده است.
سؤال دوم آیا اعتیاد به اینترنت بر میزان مطالعه درسی دانشجویان تأثیر می گذارد؟ برای پاسخ گویی به این پرسش پژوهش با توجه به اینکه داده های ما نسبی و پراکندگی آنها نرمال بود از آزمون همبستگی پیرسون استفاده کردیم.