چکیده:
کتابهای درسی مهمترین و پرکاربردترین رسانه آموزشی در نظام آموزشوپرورش ایران هستند. این پژوهش به تحلیل محتوای آموزشی کتابهای درسی دوره راهنمایی تحصیلی، با تاکید بر رویکرد پژوهشمحوری و حل مسئله پرداخته است. ابزار تحقیق تکنیک تحلیل محتوای ویلیام رومی، و جامعه آماری شامل کتابهای درسی دوره راهنمایی (متوسطه اول) بود. نتایج تحلیل محتوای آموزشی کتابهای درسی دوره راهنمایی نشان داد که محتوای آموزشی کتاب علوم پایههای اول، دوم و سوم دوره راهنمایی تحصیلی، کتابهای تعلیمات اجتماعی پایههای اول و دوم و ریاضی پایه سوم دارای بیشترین شاخص پژوهشمحوری هستند و بیشتر به سمت پژوهش و حل مسئله گرایش دارند. کتاب دینی هر سه پایه تحصیلی و کتاب جغرافیای پایه اول دارای کمترین شاخص پژوهشمحوری هستند
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل محتوای آموزشی کتابهای درسی دورۀ راهنمایی نشان داد که محتوای آموزشی کتاب علوم پایههای اول، دوم و سوم دورۀ راهنمایی تحصیلی، کتابهای تعلیمات اجتماعی پایههای اول و دوم و ریاضی پایۀ سوم دارای بیشترین شاخص پژوهشمحوری هستند و بیشتر به سمت پژوهش و حل مسئله گرایش دارند.
بررسی و تحلیل محتوای آموزشی کتاب ریاضی دورۀ راهنمایی در پایههای متفاوت تحصیلی و ضریب بهدست آمده بر مبنای فرمول میزان فعال بودن تفکر دانشآموز در فرایند یادگیری محتوای آموزشی بیانگر آن است که کتاب ریاضی دورۀ راهنمایی تحصیلی در حد نسبتا مطلوبی به سمت پژوهشمحوری گرایش دارد.
بررسی و تحلیل محتوای کتاب تعلیمات اجتماعی دورۀ راهنمایی با رویکرد پژوهشمحوری و براساس میزان ضریب درگیری و فعال بودن تفکر دانشآموز در فرایند یادگیری محتوای آموزشی بیانگر آن است که این کتاب در حد خوب و بسیار مطلوبی دارای ویژگی پژوهشمحوری است.
بررسی و تحلیل محتوای آموزشی کتاب حرفهوفن دورۀ راهنمایی تحصیلی بر مبنای گرایش کتاب به سمت پژوهشمحوری نشان داد که این کتاب با توجه به ضرایب درگیری و فعالیت دانشآموز در فرایند یادگیری محتوای آموزشی، در حد مطلوب و مناسبی به سمت پژوهش و پژوهشمحوری گرایش دارد.
بررسی و تحلیل محتوای آموزشی کتاب فارسی دورۀ راهنمایی تحصیلی بر مبنای گرایش کتاب بهسمت پژوهشمحوری نشان داد که این کتاب با توجه به ضرایب درگیری و فعالیت دانشآموز در فرایند یادگیری محتوای آموزشی، در حد مطلوب و مناسبی به سمت پژوهش و پژوهشمحوری گرایش دارد."