چکیده:
در تمامی مراحل مختلف یادگیری مهارت های زبانی، احتمال بروز خطا از سوی یادگیرندگان وجود دارد. مطالعه این خطاها اطلاعات ارزشمندی درباره میزان موفقیت شیوه های تدریس و مواد آموزشی در اختیار معلمان و کارشناسان آموزشی قرار می دهد. چنین تصورمی شود که علیرغم اهمیت «نوشتن» در پیشرفت تحصیلی و اجتماعی، دانش آموزان ایرانی فارسی زبان و دوزبانه در نوشتارهای خود خطاهای قابل توجهی دارند. در این مقاله، با تکیه بر اصول نظری تحلیل خطا، (کوردر ، 1971) اشکالات نوشتاری دانش آموزان ایرانی فارسی زبان و نیز دوزبانه (ترک زبان) دوره ابتدایی شامل خطاهای املایی، واژگانی، ساختاری و گفتمانی بررسی شده است. در این پژوهش 70 انشای دانش آموزان کلاس پنجم شهر تهران (به عنوان نمونه دانش آموزان فارسی زبان) و 40 انشای دانش آموزان شهرستان نیر، از استان اردبیل (به عنوان نمونه دانش آموزان دوزبانه) به روش توصیفی مورد بررسی قرار گرفته است. اشکالات نوشتاری در 4 طبقه املایی، واژگانی، ساختاری و گفتمانی بررسی گردیده و نتایج نشان داده است که در هر دوگروه مورد بررسی (فارسی زبان و دوزبانه)هر چهار طبقه از اشکالات نوشتاری دیده شده و خطاهای ساختاری در هر دو گروه، بیشترین میزان وقوع را داشته اند. مقایسه خطاهای نوشتاری دو گروه مورد مطالعه نشان می دهد که اگرچه درصد خطاهای ساختاری گروه اول نسبت به گروه دوم 18 درصد کمتر است؛ اما دانش آموزان ایرانی فارسی زبان دوره ابتدایی نسبت به دانش آموزان ایرانی دوزبانه خطاهای املایی و گفتمانی بیشتری در نوشتار خود داشته اند. نتایج این پژوهش در نگارش متون آموزشی و تجدید نظر در روش های تدریس زبان فارسی کاربرد دارد.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش بر پایه نظرات کوردر )١۹٧١( به بررسی خط اهای نوشتاری دانش آموزان ایرانی فارسی زبان و دوزبانه پرداخته شده تا با مقایسه میزان و نوع خط اهای هر گروه ، محدوده های نیازمند توجه و آموزش بیشتر مشخص شود.
خطاهای املایی و نگارشی موجود در نوشتار دانش آموزان فارسی زبان پایه های چهارم و پنجم نوع خطا مویقزواع ن موارد وقوع )نمونه ( - می دانم که اگر روزی هم کمی عصبانی می شوی ]،[ به خاطره ]به خاطر[ درست تربیت شدن من است .
خطاهای واژگانی موجود در نوشتار دانش آموزان فارسی زبان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی نوع خطا مویقزواع ن موارد وقوع کاربرد واژگان نادرست و - من در طول این سال چیزهای زیادی آموختم و همه را مدیون 1 بی معنی در متن مرهون * فراوان شما هستم .
خطاهای معناشناختی و کاربردشناختی موجود در نوشتار دانش آموزان دوزبانه ها در پایه های چهارم و پنجم ابتدایی نوع خطا مویقزواع ن موارد وقوع )نمونه ( - تو به من و دوستایم ]دوستهایم [ درس می آموزی رعایت نکردن سبک ٣- اما اول و دوم خیلی بازی های زیبا می کنن ]می کنند[ نوشتاری - من از این فکرهایی که آقای ...
(ادامه ) خطاهای ساختاری موجود در نوشتار دانش آموزان فارسی زبان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی نوع خطا مویقزواع ن موارد وقوع )نمونه ( - معلم عزیزم تو جوری به ما درس دادی بهترین ]تو به بهترین روش به ما درس دادی [ - امیدوارم قدر این همه زحمت کشیدن هایت ]زحمت هایت [ را بدانم و افراد ]فرد[ خوبی را * برای جامعه باشم تا..."