خلاصه ماشینی:
"شدت این همبستگی ضعیف و جهت آن منفی است؛ یعنی با بالا رفتن سواد رسانهای نوجوانان، الگوپذیری آنان از تبلیغات تجاری تلویزیونی کاهش مییابد و برعکس.
طبق نتایج بهدست آمده، ضریب همبستگی اسپیرمن برای دختران برابر است با ۳۱۹/۰- برای پسران برابر است با ۴۰۵/۰- که نشان میدهد شدت این همبستگی در پسران بیشتر است؛ یعنی سواد رسانهای در پسران در مقایسه با دختران بازدارندگی بیشتری در الگوپذیری نوجوانان از تبلیغات تجاری تلویزیونی دارد.
۱۳۸۵ مطالعة موردی نوجوانان شهر تهران دکتر نسیم مجیدی قهرودی استادیار گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی زهرا اسدی کارشناس ارشد علوم ارتباطات رشــــد آمـوزش عـــلوم اجتماعی دورة ١٦ شمـارة٤ تابـستان ٣ ٩ ٣ ١ میان دو متغیر گزینشگری پیام و الگوپذیری نوجوانان از تبلیغات تجاری تلویزیونی همبستگی معنیداری وجود دارد.
شدت این همبستگی ضعیف و جهت آن منفی است؛ یعنی با بالا رفتن گزینشگری پیام توسط نوجوانان، الگوپذیری آنان از تبلیغات تجاری تلویزیونی کاهش مییابد و برعکس.
یعنی با بالا رفتن همتاسازی پیام توسط نوجوانان، الگوپذیری آنان از تبلیغات تجاری تلویزیونی کاهش مییابد و برعکس بیشترین نسبت پاسخگویان نوجوان، یعنی ۲/۴۳ درصد، به میزان کم و کمترین نسبت، یعنی ۵/۱۱ درصد، به میزان خیلی کم از سواد رسانهای برخوردارند که نشان میدهد سواد رسانهای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله شهر تهران پایین است.
در نهایت، نتایج این تحقیق نشان میدهد که میان دو متغیر میزان سواد رسانهای و الگوپذیری نوجوانان از تبلیغات تجاری تلویزیونی همبستگی معناداری وجود دارد.
در نهایت، نتایج این تحقیق نشان میدهد که میان دو متغیر میزان سواد رسانهای و الگوپذیری نوجوانان از تبلیغات تجاری تلویزیونی همبستگی معناداری وجود دارد."