Skip to main content
فهرست مقالات

غم در موسیقی ایرانی

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 25 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ، موسیقی ایرانی ، غم در موسیقی ایرانی ، نشاط ، مراسم سینه‌زنی ، آهنگهای مراسم عزاداری و سینه‌زنی ، آهنگ ، موسیقی مراسم سینه‌زنی ، اجرای مراسم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی ، هنری

خلاصه ماشینی:

"اگر بخواهیم آهنگی با طرز تفکر فوق بسازیم و آهنگ ما دارای حرکت و پویایی باشد و در ذهن،امید ایجاد کند باید نغمات ما بتدریج اوج بگیرد ولی آنگاه که‌ از سمت بالا به سمت پایین حالت افتادگی به‌ خودش می‌گیرد و خمودگی و افسردگی در ما ایجاد می‌کند و برای اینکه این تعادل در موسیقی برقرار شود جهت و حرکت گردش نغمات به سمت اوج بخصوص‌ اشاره‌های انتهای نغمات ضروری است. در حالی که همگی این مسائل‌ نیاز به شناخت داشتند و این‌کار باید بر مبنای آگاهی‌ صورت می‌گرفت تا بتوانیم سره را از ناسره و خرافات را از غیرخرافات باز بشناسیم و چون راه خطا را پیمودیم در نتیجه خرافات را بجای واقعی و درست حفظ کردیم و درست و واقعی را کنار گذاشتیم امروزه برخی از اشخاص‌ بعنوان روشنفکر احساس مسئولیت می‌کنند و هنرهای‌ سنتی و معنوی را زیر سؤال می‌برند و جوانانی هم که‌ این نقدها را می‌خوانند بعلت اینکه در شرایط روز و جامعه قرار دارند فورا شیفته آن می‌شوند که موسیقی‌ روز باید موسیقی نشاطآور باشد نه غم‌انگیز و حزن‌آور. شما در انتهای پژوهشتان یک نتیجه‌گیری نیز کرده‌اید ممکن است آنرا بیان کنید بله آن نتیجه چنین است:«بر خلاف آنچه گفته‌ می‌شود که موسیقی مراسم عزاداری واقعهء کربلا و موسیقی ردیف دستگاهی ایران غمگین و محزون است، این موسیقی نه تنها غمگین نیست بلکه بیشتر حالت و فضای عاشقانه و حماسی دارد،و از طرفی اگر جنبه‌های‌ معنوی حماسهء کربلا را در نظر آوریم،شهادت:گواهی‌ دادن،و شهید:حاضر،و شاهد:اثریست که مشاهده در قلب ایجاد می‌کند و آن مطابق است با حقیقت آنچه که‌ از صورت مشهود بر قلب ظاهر می‌شود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)