چکیده:
تحقیقات نسبتا محدودی به بررسی نقش جنسیت در تعاملات محاورهای فعالیت مدار و ارتباط آن با ارائه بازخوردها در زبان دوم و بخصوص زبان خارجه همت گماردهاند. نتایجی که از این پژوهشهای محدود به دست آمده نشان میدهد که زبان آموزان دختر و پسر به روشهای متفاوتی با یکدیگر به تعامل میپردازند. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش جنسیت و نوع فعالیت آموزشی در تعاملات محاورهای فعالیت مدار و تاثیر آنها برارائه یکی از مهمترین انواع بازخورد یعنی تبادل معنااست. در این راستا 40 دانشجوی رشته زبان انگلیسی سه نوع فعالیت تعاملی را با همصحبتهای پسر و دختر انجام دادند. تولیدات زبانی آنها بر اساس تبادلات معنایی مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش سه موضوع عمده مورد بررسی قرار گرفت: 1) آیا تبادلات معنایی بر اساس نوع گروهها ( گروه غیر همجنس شامل دو زبان آموز پسر و دو زبان آموز دختر و گروه همجنس شامل چهار زبان آموز پسر و یا چهار زبان آموز دختر) متفاوتند؟ 2) آیا زبان آموزان دختر و پسر به هنگام قرار گرفتن در گروههای غیر همجنس به شکلهای متفاوتی به تبادلات معنایی میپردازند؟ 3) آیا زبان آموزان بر اساس جنسیت هم صحبتهای مقابل خود و در رابطه با تبادلات معنایی به گونه متفاوتی عکس العمل نشان میدهند؟ نتایج تحلیلهای آماری نشان داد که: ترکیب جنسیتی گروههای مختلف بر میزان رخداد تبادلات معنایی تاثیر گذار نیست: به این معنا که میزان تبادلات معنایی در گروههای مختلط و گروههای یکسان برابر است. البته لازم به ذکر است که زبان آموزان پسر و دختر بیشتر متمایل به تبادل معنا در گروههای مختلط هستند تا گروههایهم جنس اما این تمایل تحت تاثیر بسیار زیاد نوع فعالیت آموزشی قرار دارد. بنابراین جنسیت زبان آموزان و همچنین طفهای صحبت آنها در گروهای محاورهای تاثیر معنی داری بر رخداد تبادلات معنایی ندارد. این مسئله امری است مهم که باید در تحقیق و تدریس زبان خارجه مد نظر قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج این تحقیق نشان میدهد که (1) تمام نمونهها از راهبردهای شناختی و فراشناختی بهطور قابلتوجهی بیش از سایر راهبردها استفاده میکنند؛ (2) هیچ رابطهی معناداری بین استفاده از راهبردهای مستقیم و غیرمستقیم وجود ندارد و (3) دامنهی دستهبندیهای ارائه شده در حوزهی آموزش زبان کاملا قابل تعمیم به حوزهی ترجمه نیست.
کلیدواژهها: تاثیر آموزش فراشناختی و طراحی برپیچیدگی دستوری گفتار شفاهی زبان آموزان ایرانی پرویز بیرجندی زهره صیفوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده در زمینه آموزش زبان دوم اهمیت راهبردهای فراشناختی نظیر طراحی گفتار در بهبود صحت دستوری، روانی و پیچیدگی گفتاررا مورد تاکید قرار می دهد.
تحقیق حاضر احتمال بهبود پیچیدگی گفتار 114 زبان آموز ایرانی را از طریق آموزش فراشناختی در سه سطح طراحی قبل از انجام کار ، حین انجام کار، و طراحی توام قبل و حین انجام کار مورد بررسی قرار داده است.
کلیدواژهها: تاثیر روش تدریس واژگان از طریق طرح معنایی در بین زبان آموزان با سبکهای مختلف ادراکی اسماعیل عبداله زاده ناصر امیری دانشگاه علم و صنعت ایران در ده های اخیر تکنیک های مختلفی اعم از سنتی و مدرن جهت تدریس واژگان زبان و بهبود درک مطلب زبان آموزان ارائه شده اند.
از پرسشنامه رید (1997) با اندکی تغییرات برای تعیین سبک یادگیری زبان آموزان استفاده شد و نتیجه بیانگر این مطلب بود که استفاده از روش بازنمایی معنایی در مقایسه با دیدگاه های سنتی تدریس ، به میزان قابل توجهی یادگیری واژ گان زبان انگلیسی زبان آموزان را بهبود می بخشد."