خلاصه ماشینی:
درباره رابطه میان علم و دین دیدگاه های مختلفی وجود دارد، برای مثال:1- دیدگاه تعارض نگر(Conflict View) که بر این نظر است که علم و دین رقیب یکدیگر هستند و در یک میدان با هم رقابت می کنند و در پایان نیز یکی از این دو از میدان پیروز بیرون می آید.
شاید به همین دلیل هم باشد که من دیدگاه های سید حسین نصر و سنت گرایی را توحیدی ترین نگرش درباره علم و دین می دانم چرا که در این نظام وحدت گرایانه مطلق، همه و فرآیند های منجر به علم و معرفت باید از سرچشمه اولیه آن یعنی توحید آغاز کند.
دنت در کتاب Breaking the spell "شکستن طلسم" یکی از استدلال هایی را که برای رد نظریه آفرینش و خدا مطرح می کند این است که خدا ذهن (mind) که شامل حافظه و حواس است، ندارد و این در حالی است که موجودی که می خواهد انسان را بیافریند بایستی ذهن و سیستم عصبی داشته باشد که خدای ادیان این ویژگی را ندارد، البته در فلسفه ابن سینا و آکویناس یک نوع هم زبانی در خصوص اینکه خدا mind ندارد و به اصطلاح آن ها فرا زمانی وجود دارد.
همانطور که اشاره کردم پلانتینگا معتقد است تمام آنچه داروین و اتئیستهای بعد از او دربارة تکامل داروینی گفتهاند با خداباوری و این ادعا که تمامی این فرایند توسط خداوند هدایت شده است، سازگاری دارد و بنابراین ناسازگاریای وجود ندارد.
اندکی درباره کتاب ساعت ساز نابینا داوکینر که توسط مرحوم دکتر بهزاد دانشمند زیست شناس ایرانی به فارسی برگردانده شده است، توضیح دهید و بفرمایید به نظر شما چه نقدهایی بر این نظریه و کتاب وارد است؟ کتاب ساعتساز نابینا تبیین نسبتا روانی از تکامل داروینی و انتخاب طبیعی است که البته ترجمه روانی هم دارد.