خلاصه ماشینی:
پرسش هرمنوتیکی از این کتاب می تواند این باشد که اختلاف در پیشفهم ها چگونه به اختلاف در فهم ها می انجامد و برخورد افراد با تاویل های متفاوت چگونه است؟ حکایت «نقل است که ابراهیم روزی به صحرا رفته بود.
3- سنت درک و عمل هر دو نفر در این حکایت (حتی عمل ابراهیم در استفاده از پیشفهم های مرد برای هدایت او) برخاسته از سنت هایی است که این دو نفر در آنها زندگی می کنند با این حال هیچیک متوجه این امر نیستند که درون سنتی قرار دارند که با سنت دیگری اختلاف دارد و سنت برای آنها شفاف شده است.
چنانکه دیدیم درک مرد و ابراهیم از گورستان متفاوت است زیرا پیشفهم های آنها متفاوت است؛ اما میان این دو افق متفاوت، هیچ دیالکتیکی صورت نمی گیرد تا امکان فهم متقابل نیز میان آنها به وجود آید و با اصطلاحات باختینی هنوز گفتوگوی واقعی درنگرفته است و این نبود گفتوگو نتیجه نامطلوبی به بار می آورد: خشونت.
با همین فکر است که بلافاصله پاسخ ابراهیم را استخفافی به خودش تلقی می کند و دست به خشونت میزند، اما اگر بنیادیتر به قضیه نگاه کنیم باید بپرسیم: چرا مرد حتی لحظه ای به بر حق بودن مخاطبش گمان هم نمی برد؟ میخائیل باختین در بررسی انواع روابط میان افراد هنگام گفتوگو نشان می دهد که هویت مخاطب در سخنی که فرد بر زبان می آورد تاثیر مستقیم دارد، هنگام سخن گفتن پیشاپیش عکسالعمل و پاسخ طرف گفتوگویمان را حدس می زنیم و با توجه به این مساله سخنمان را تنظیم می کنیم.
// Problem of Dostoevsky's Poetics, Mikhail Bakhtin, Ed Caryl Emerson, Minnesota, University of Minnesota Press, 1999.