چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی رابطه مهارتهای مدیران (مهارت کلامی، مهارت شنود موثر، مهارت بازخور) وتعهد سازمانی کارکنان شرکت نرم افزاری راهبرد تهران انجام داده شده است. بدین منظور ضمن مرور نظریه های موجود در مورد ارتباطات سازمانی و ویژگیهای ارتباطات موثر و تعهد سازمانی؛ به بررسی رابطه مهارتهای ارتباطی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان در سازمان مورد مطالعه پرداخته شده است.
روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان شرکت نرم افزاری راهبرد تهران به تعداد 46 مدیر و 450 کارمند می باشد. نمونه گیری به روش تصادفی ساده صورت پذیرفته و تعداد آن 300 نفر بوده است.
جمع آوری اطلاعات به روش پرسشنامه ای و مصاحبه بوده و برای تعیین پایایی آن از آلفای کروبناخ استفاده شده که دارای پایایی 78/0 بوده است. براساس تحلیل خروجی های پرسشنامه و مصاحبه مشخص شد که: بین مهارتهای ارتباطی مدیران و تعهد سازمانی آنها رابطه مستقیم وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"اگرچه عوامل مؤثر بر اثربخشی تیم در شکل شماره 2 نشان داده شده است اما تحقیقات نشان میدهد که سه عامل هوش شناختی، هوش عاطفی و سرمایه اجتماعی از عوامل مؤثر بر عملکرد و اثربخشی تیمهای کاری هستند.
اما همه این عوامل، زمینهساز سه توانایی کلی بهم Team Cohesiveness Cognitive Intelligence Emotional intelligence Social capital Intellectual resources Overall competence مرتبط شامل هوش شناختی 1 ، هوش عاطفی 2 و سرمایه اجتماعی 3 تیم/گروه میباشد.
با توجه به تأثیر سه عامل مؤثر سرمایه اجتماعی، هوش شناختی و هوش عاطفی در عملکرد تیمهای کاری مدل اثربخشی تیم بهصورت آنچه در شکل 2 نشان داده شده است توسعه مییابد: نگاره شماره 2.
مدل تکامل یافته اثربخشی تیم بحث و نتیجهگیری تاکنون عواملی همچون شرایط سازمانی حاکم بر تیم، طراحی تیم و فرایندهای تیم و زیرمجموعههای این عوامل از جمله سیستمهای ارتباطات، محیط، ساختار و رهبری سازمانی، مشخصات وظیفه، اندازه و ترکیب تیم، فرایندها، هنجارها، نقشها و انسجام تیمی، از موارد مهم و تأثیرگذار بر اثربخشی تیمهای کاری بهشمار رفته است؛ اما با مرور ادبیات مرتبط با هوش عاطفی، هوش گروهی و سرمایه اجتماعی و نقش آنها در اثربخشی تیمهای کاری، بر مدیران و کارگزاران سازمان است که، تأثیر این عوامل در موفقیت تیمهای کاری خود را مدنظر قرار داده و بدین وسیله از حصول اثربخشی این موجودیتهای گروهی اطمینان بیشتری کسب نمایند.
شایعه بهعنوان یک رفتار غیراخلاقی در سازمان، موضوع خاصی است که برای باور همگان مطرح میشود، از فردی به فرد دیگر منتقل میگردد و معمولا این انتقال بهطور شفاهی 2 صورت میگیرد، بدون آنکه شواهد مطمئنی در میان باشد."