خلاصه ماشینی:
"حال سوال این است که آیا اگر رسم الخط تحریری نستعلیق را با ملاحظات سادهنویسی و درشت نمایی در مسیر حرکات آن ارائه کنیم،آیا طفل دبستانی ما قادر به الگو برداشتن از آن خواهد بود یا خیر؟و این پیچیدگی ذاتی در خط تحریری،موجب بینظمی ذهنی در آنها نمیگردد؟ پاسخ این است که اگر معلمان محترم و اولیاء گرامی در مقطع ابتدایی با انجام مراقبتهای لازم دانشآموزان را برای الگوبرداری آماده کنند این فرایند تا اندازهء قابل ملاحظهای دستیافتنی است.
اگر اختصاص سرمشقها دارای یک روند ساده به پیچیده یا آسان به مشکل را طی کند بسیار مطلوب خواهد بود به عنوان نمونه از جملات یا مصرعهایی که همگی یا بیشتر آنها از حروف مجزا تشکیل شدهاند میتوان استفاده کرد: یکی از ایرادات اساسی که به خط نستعلیق تحریری گرفته میشود این است که نوشتن و خواندن آن در سال اول و دوم ابتدایی دشوار است.
به عنوان مثال چه مشکلی رخ میدهد اگر ما به جای (به تصویر صفحه مراجعه شود) از این خط تحریر استفاده کنیم: (به تصویر صفحه مراجعه شود) این امر شاید فرایند یادگیری مفردات و کلمات را با تأخیری روبهرو کند ولی ضمن توجه به فرایند کار و یادگیری باید محصول این فرایند را نیز نظر داشته باشیم که به طور اصولی به مثابه گنجی پایدار به فرزندان انتقال مییابد و یک میراث فرهنگی و هنری حفظ میشود گرچه این مساله در حکم عایدات جنبی این انتقال است و نکته اصلی آن این است که اصل پیشگیری را در مورد شکلگیری پایههای بدخطی عملی میسازد و مانع آن میشود."