خلاصه ماشینی:
اگرچه اساطیر ساخته و پرداخته قوه خیال آدمی بودند اما این به معنی گزافهگویی و توهمات اذهان بیمار یا ابتدایی نیست بلکه گونهای کیهانشناسی و هستیشناسی انسان است که با زبان نمادین و بیان تمثیلی و یاری انواع صورت سازیها به تعیین رابطه انسان با پیرامون خویش میپردازد.
با این وجود،در روزگار مدرن،همچنان تخیل انسان به ساختن اساطیر به شیوههای جدید ادامه داده است اما به دلیل اقتدار تفکر علمی،بیشتر در شخصیتهای اساطیری دنیای امروز اگرچه همچنان غیر عادی هستند و قدرتی فوق بشری دارند ولی ارتباطی با خدایان ندارند؛آنها به حسب ظاهر شباهت زیادی به انسان دارند ولی،انسانی که در برخی صفات،دارای رشد غیر عادی است فرهنگ عامهی( Folklore )مردم معمولی و کمتر در فرهنگ رسمی( Official )نخبگان حضور داشته است.
»1مقالاتی که بارت درباره عکاسی نوشته است در کنار اظهار نظر او پیرامون وارونگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) ایدئولوژیک اساطیر یادآور آموزه مارکس در کتاب ایدئولوژی آلمانی است که میگفت انسانها و شرایطشان در همه ایدئولوژیها همانند آنچه در دوربین عکاسی رخ میدهد،وارونه ظاهر میشوند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) زیگفرید کراکوئر،نظریهپرداز و جامعه شناس برجستهی هنر فیلم در کتاب درخشانش پیرامون تاریخ روان شناختی سینمای آلمانی با عنوان مشهور از کالیگاری تا هیتلر به این نتیجه کلی میرسد که تناقص نهانی و گاه آشکار میان فردگرایی و فردگریزی که در روح مردم آلمانی همواره وجود داشته است در عرصه محصولات سینمای این کشور قابل بررسی است.