خلاصه ماشینی:
آثار بهجای مانده نشان میدهد که هنرمندان و صنعتگران آن سرزمینها در هنر فلزکاری و ایجاد نقوش روی فلزات مهارت بسیار داشتند،بنابراین احتمال دارد که صابئین مندایی تحت تأثیر هنر سرزمینهای مختلف که سالیانی در آنها زیستهاند،قرارگرفته و هنر و صنعت فلزکاری را که هنر خاص آن سرزمینها بوده،با خود به همراهآورده و زمانی که به ایران رسیدند با حمایت اشکانیان که علاقه فراوانی به جواهرات و آثار زرین و سیمین داشتند،این هنر و صنعت را با روشی مختص خود طی سالیان متمادی ادامه دادهاند.
(تصویر 5) بیشتر استادکاران و هنرمندان این حرفه از درجات مختلف روحانیت مندایی برخوردار میباشند و از هنر میناکاری مندایی،هنر (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 2 استادکاران صابئی اهواز قابل توجه است.
مهمترین ویژگی میناکاری اهواز سادگی در انتخاب فرم ظروف،زیورآلات و نقوش به کار رفته در آن آثار میباشد که برگرفته از فرهنگ و آیین و تاریخ و جغرافیای محل زندگی منداییان است به همین دلیل این نقوش مختص آنان بوده و در جایی دیگر به کار نرفته است.
(تصویر 7)نقش حیوانات و پرندگان مختلف نیز نشاندهندهی اهمیت آنان نزد منداییان است که از گوشت آنها برای تهیه غذا در مراسم مختلف استفاده میکنند.
وجود آثار تاریخی از جمله شیر سنگی،طاق کسری،پل اهواز و مسجد،در محل سکونت منداییان دلیل به کار گرفتن این نقوش میباشد.
نقش شیر سنگی در آثار میناکاری بیشتر شبیه مجسمه شیر نشسته از دورهی عیلام جدید است که احتمالا وجود این مجسمه در محل زندگی عدهای از صابئین دلیل انتخاب آن میباشد.