Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی و حمام

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : حمام، موسیقی، عروس، زنان، موسیقی و حمام، دلاک‌های زن ترانه‌های ضربی، موسیقی حمام سور عروسی، دلاکان، سور، آب

خلاصه ماشینی:

"آیین حمام در بعد موسیقا چنین بوده است: تون‌تابی(شامل تخلیه‌ی خاکستر و دوده،سوخت‌دهی یا سوخت‌گذاری، روشن نمودن تون،اجرای آتش‌گردانی و مراقبت از آتش)و تون‌تاب عاشق و فلک‌زده‌ی ما که سیاهی چهره‌اش و اندامش و تلاش او در این سیاه شدن، باعث شکفتگی و گلگونه شدن سیمای جمعی می‌شد و در لحظه‌ای دلتنگی‌ بغضش را به آوازی در نغمه‌ی اصفهان یا ماهور یا ابو عطا در سیاه‌خانه‌ی تون‌ چنین سر می‌داد که: آخر این نالهء سوزنده اثرها دارد شب تاریک فروزنده سحرها دارد غافل از آه جگر سوختهء عشق مباش‌ که در آتشکدهء سینه شررها دارد تون که سرخ می‌شد و آب تازه داغ می‌گردید،حمام‌دار،در حمام را با آوایی‌ مذهبی که اغلب در شور خوانده می‌شده باز می‌نمود و به سراغ بوق حمام رفته‌ (بوق،سازی بود از جنس شاخ بز کوهی یا گاو،صدف یا برنج)و بر بام حمام‌ می‌رفت و آن را در سه گاه مناسبتی به پنج شکل اجرایی به صدا درمی‌آورد: گاه اول:نوبت‌زنی(نوبت زنان/نوبت مردان)که نوع نغمات بر اثر تکرار در ذهن جامعه تبدیل به قانون شده بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.