چکیده:
هدف از این پژوهش طراحی مدل پاسخ های مصرف کنندگان خدمات ورزشی به تبلیغات عاطفی بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه تهران بودند که نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای 440 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های نگرش به تبلیغ ولز و همکاران (1971)، انگیختگی و لذت مهرابیان و روسل (1974) و قصد آینده ماچلیت و ویلسون (1988) استفاده شد و پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 96/0، 90/0، 93/0 و 93/0 بدست آمد. از روش آماری مدل معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. در بررسی روابط بین متغیرها، خروجی های نرم افزار EQS 6.1 نشان دهنده مناسب بودن مدل ساختاری بود (میزان شاخص های 93/0=NFI، 95/0CFI= و 068/0= RMSEA نشان دهنده برازش مدل ساختاری بودند). به عبارتی دیگر، داده های مشاهده شده تا میزان زیادی منطبق بر مدل پژوهش بود. نتایج نشان داد که نگرش به تبلیغ (46/0 = β) و لذت (27/0 = β) اثر مستقیم مثبتی بر قصد آینده مصرف کننده دارند. همچنین، انگیختگی (64/0 = β) بر قصد آینده مصرف کننده تاثیر غیر مستقیمی قوی ای دارد. بر اساس نتایج این پژوهش، برای ایجاد رفتارهای خرید مثبت در مصرف کنندگان خدمات ورزشی، فهم انگیختگی، لذت و نگرش مصرف کننده به تبلیغ توسط بازاریابان و مدیران ضروری است.
The purpose of this study was designing the consumers’ responses model of sport service to the affective Advertisements. Method research was descriptive - correlational. The statistical population consisted of all the of students University of Tehran. For sampling, we selected 440 students based on stratified random sampling. For gathering data, three main questionnaires utilized: Aad questionnaire (Wells and et al., 1971), Arousal and Pleasure questionnaire (Mehrabian & Russell, 1988) and FI questionnaire (Machleit & Wilson, 1988). The validity of questionnaires determined by experts and the reliability were (α = 0.96) for Aad questionnaire, (α = 0.90) for Arousal questionnaire, (α = 0.93) for Pleasure questionnaire and (α = 0.93) for FI questionnaire. The SEM utilized for analyzing data. In examining relationships between variables, the output of the software EQS 6.1 was representing the structural model fit. (The index rate were NFI = 0.93, CFI = 0.95 & RMSEA = 0.068). It has been shown the appropriate SEM. In other words, the Observed data were similar to study design. The results indicated Aad (β =0.46) and pleasure (β =0.27) on consumer’s FI had the positive direct effect.The arousal (ϒ =0.51) on consumer’s FI had the strong indirect effect as well. According to our results, for creating the positive purchase behaviors among the sport service consumers, the understanding arousal, pleasure and Aad are essential by marketers and managers.