چکیده:
هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی، رواسازی و تعیین ساختار عاملی پرسشنامه ترجیح اعمال مقابلهای است. به این منظور نمونهای به حجم 240 نفر (168دختر و 72 پسر) از دانشجویان دانشگاه اصفهان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ترجیح اعمال مقابلهای بود. برای محاسبه پایایی از روش آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی و ضریب همبستگی پیرسون هر عامل با نمره کل استفاده شد. براساس نتایج تحلیل عاملی، با استفاده از چرخش متعامد (واریماکس) پنج عامل بهدست آمد که به ترتیب: 1) شناختیـ گرایشی، 2) رفتاریـ گرایشی، 3) هیجانیـ گرایشی، 4) شناختی ـ اجتنابی و 5) رفتاریـ اجتنابی نامگذاری شدند. در مجموع، نتایج نشان دهنده پایایی و روایی بالای این پرسشنامه در جامعه دانشجویان دانشگاه اصفهان بود.
خلاصه ماشینی:
"ضرایب همبستگی بین پنج عامل ترجیح اعمال مقابلهای با نمره کل عوامل ضریب همبستگی سطح معنادارای شناختی ـ گرایشی 77/0 001/0 رفتاری ـ گرایشی 61/0 001/0 هیجانی ـ گرایشی 45/0 001/0 شناختی ـ اجتنابی 21/0 001/0 رفتاری ـ اجتنابی 39/0 001/0 برای تعیین این مطلب که ابزار سنجش مورد مطالعه (و به بیان دقیقتر، مجموعه پرسشها) از چند عامل اشباع شده، سه شاخص عمده مورد توجه قرار گرفت: 1) ارزش ویژه 2) نسبت واریانس تبیین شده توسط هر عامل 3) نمودار چرخش یافته ارزشهای ویژه یا نمودار صخرهای.
نتایج تحلیل عاملی انجام شده در پژوهش حاضر نشان دهنده پنج عامل مقابله شناختی ـ گرایشی، مقابله رفتاری ـ گرایشی، مقابله هیجانی ـ گرایشی، مقابله شناختی ـ اجتنابی و مقابله رفتاری ـ اجتنابی در پرسشنامه ترجیح اعمال مقابلهای برای ارزیابی و سنجش راهبردهای مقابله با استرس در نمونه دانشجویان دانشگاه اصفهان است.
قرار گرفتن این دو زیر مقیاس در یک عامل در پژوهش حاضر از لحاظ منطقی قابل توجیه است؛ بهعبارت دیگر میتوان از خود پرسید که آیا راهبرد حل مسئله که مستلزم طرح ریزی، تحلیل منطقی، کوشش، پایداری و مانند اینهاست میتواند بدون تمرکز بر جنبههای مثبت مشکلات یا تکیه بر تواناییهای خویشتن تحقق یابد؟ آیا گزارههایی مانند هنگامی که مشکلی پیش میآید، برای اینکه آن مشکل، مثبتتر بهنظر برسد، سعی میکنم از یک جنبه متفاوت به آن نگاه میکنم (ارزیابی مثبت)، در مورد اینکه چگونه میتوانم به بهترین شکل مشکل را حل کنم، فکر میکنم (برنامه ریزی)، لازم و ملزوم یکدیگر نیستند؟ بنابراین در عامل اول (مقابله شناختی ـ گرایشی) که یک عامل مؤثر در مقابله با استرس است، حجم بیشتری از سؤالات پرسشنامه قرار گرفته است."