چکیده:
امروزه استفاده بهینه از صنعت گردشگری موجب تحول اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان گردیده است که در این میان گردشگری ورزشی دارای بیشترین نرخ رشد و همچنین سهم سود اقتصادی در میان ابعاد پنچ گانه این صنعت است. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر جذب گردشگران ورزشی خارجی به کشور میباشد. به منظور دستیابی به این هدف، در مرحله اول با استناد به منابع علمی و نظرات اساتید، عوامل جذب گردشگران خارجی استخراج و در سه گروه 1. عوامل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی (شامل نه عامل)، 2. عوامل مربوط به زیر ساختها (شامل چهار عامل) و 3. عوامل مدیریتی (شامل هفت عامل)، سازماندهی شدند. در مرحله بعد، دو پرسشنامه متفاوت مبتنی بر عوامل تعیین شده به صورت مقایسه زوجی (شامل 63 سئوال) و طیف هفت ارزشی (شامل 20 سئوال) طراحی، به سه زبان انگلیسی، روسی و عربی ترجمه و در اختیار 160 نفر از گردشگران ورزشی خارجی که نمونه آماری پژوهش را تشکیل میدادند، قرار گرفتند. پرسشنامهای که بر اساس مقایسات زوجی بنا شده بود، بین تمامی افراد نمونه توزیع گردید ولی در مورد پرسش نامه هفت ارزشی، از آنجا که هدف مشاهده میانگین گروههای مجزا بود، چهار گروه چهل نفری (1. گردشگران ورزشی اروپایی، 2. گردشگران ورزشی روس زبان، 3. گردشگران ورزشی کشورهای آسیای جنوب شرقی و 4. گردشگران ورزشی کشورهای عرب زبان) به منظور پاسخ گویی به سئوالات گزینش و پرسشنامهها در اختیار آنها قرار گرفت. به منظور تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامههای مقایسه زوجی از روش تحلیل سلسلمه مراتبی و به منظور تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامههای هفت ارزشی از روش تاپسیس در محیط فازی استفاده گردید. نتایج نهایی پژوهش که بر اساس میانگین حاصل از نتایج دو روش مذکور حاصل شد، بیانگر آن بودند که در میان عوامل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، برخورد مناسب مردم کشور میزبان و وجود یک محیط آرام و مناسب برای گردشگران؛ در میان عوامل مربوط به زیر ساختها، بالا بودن سطح ورزشی کشور میزبان و در میان عوامل مدیریتی، ارائه پاداشهای مناسب و قابل توجه و جوایز ارزنده برای نفرات یا تیمهای برتر، باید بیش از سایر عوامل مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرند.
خلاصه ماشینی:
"جدول 10- ماتریس تصمیم گیری روش FTOPSIS برای مجموعه عوامل مدیریتی جذب گردشگران خارجی و جمع بندی نتایج حاصل با نتایج روش FAHP Final R FA R FT R Cl+ G4 G3 G2 G1 4 5/4 4 5 329/0 27/8، 05/7، 48/6، 50/5 65/4، 65/3، 12/3، 27/2 82/6، 90/5، 45/5، 47/4 00/7، 07/6، 57/5، 62/4 C1 6 6 5 7 151/0 92/5، 00/5، 48/4، 50/3 74/5، 77/4، 25/4، 27/3 60/6، 70/5، 06/5، 10/4 30/6، 30/5، 80/4، 85/3 C2 7 5/6 7 6 193/0 45/5، 55/4، 95/3، 00/3 90/4، 90/3، 26/3، 40/2 05/8، 15/7، 60/6، 60/5 10/6، 10/5، 68/4، 80/3 C3 5 5 6 4 403/0 07/7، 20/6، 77/5، 77/4 45/6، 45/5، 85/4، 85/3 20/7، 32/6، 77/5، 77/4 32/7، 37/6، 87/5، 87/4 C4 5/2 5/2 2 3 531/0 67/8، 02/8، 38/7، 40/6 25/7، 40/6، 70/5، 72/4 12/7، 12/6، 60/5، 60/4 12/6، 15/5، 70/4، 72/3 C5 5/2 5/2 3 2 752/0 12/9، 95/8، 02/8، 07/7 57/8، 00/8، 32/7، 32/6 05/7، 20/6، 67/5، 67/4 00/8، 07/7، 90/6، 90/5 C6 1 1 1 1 801/0 17/8، 27/7، 79/6، 87/5 80/8، 02/8، 67/7، 67/6 82/8، 02/8، 75/7، 75/6 87/7، 95/6، 42/6، 45/5 C7 بنابراین، بر اساس نتایج نهایی جدول (10)، سه عامل: - ارائه پاداشهای مناسب و قابل توجه و جوایز ارزنده برای نفرات یا تیمهای برتر،- تبلیغات مناسب رویدادهای ورزشی در عرصه بین المللی توسط کشور میزبان و - تبلیغات مناسب در مورد جاذبههای گردشگری توسط کشور میزبان، در میان سایر عوامل مدیریتی در اولویت بالاتری قرار گرفتند."