چکیده:
امروزه رشد روزافزون گردشگری و رقابتی شدن آن، لزوم توسعه و ارتقاء کمی و کیفی کارکردها و زیرساختهای مورد نیاز گردشگران را انکار ناپذیر نموده است. از این رو، شناسایی سطح واقعی کیفیت خدمات ارائه شده به گردشگران، نخستین گام برای افزایش رضایت آنها و در نتیجه توسعه پایدار اقتصاد گردشگری خواهد بود. این پژوهش که از نوع پیمایش – توصیفی میباشد؛ با هدف بررسی رضایتمندی گردشگران خارجی از کارکردها و زیرساختهای گردشگری شهر قم انجام گرفته است. به علت نبود آمار دقیق از تعداد گردشگران خارجی وارد شده به شهر قم، با مراجعه به هتلها و مهمانپذیرها و مراکز تجمع گردشگران خارجی، تعداد 200 نفر از این گردشگران که در سال 1389 به این شهر قم سفر کرده بودند، به روش در دسترس انتخاب و پرسشنامهای به زبان عربی و انگلیسی نزد آنان توزیع و تکمیل و همچنین، مصاحبههای ساختار نیافته با گردشگران خارجی شهر قم انجام شده است. برای تحلیل دادهها، روشهای آمار توصیفی - استنباطی و همبستگی به کار گرفته شده که از آزمونهای T-Test، لون، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون LSD و روش پیش بینی شبکههای عصبی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که بین جنس، سن و تحصیلات گردشگران و رضایتمندی آنها از جاذبهها، امکانات و تسهیلات گردشگری شهر قم تفاوتی وجود ندارد، اما میان مدت زمان اقامت و مبدأ سفر گردشگران و رضایتمندی آنها از جاذبهها، امکانات و تسهیلات گردشگری شهر قم تفاوت و رابطه معناداری وجود دارد. نتایج پیشبینی شبکههای عصبی نشان دهندهی آن است که با وضعیت کنونی گردشگری قم، امکانات خرید و سوغات با 100% بیشترین اهمیت و عدم رسیدگی به معماری و چشماندازهای جاذبههای گردشگری و خلق فضاهای مفرح با 4/63% کمترین میزان رضایتمندی را ایجاد خواهند نموده. بنابراین، برای ارتقاء سطح درآمد و کسب منابع ارزی بیشتر از صنعت گردشگری در شهر قم، توجه به سایر گزینههای رضایتمندی گردشگران خارجی ضروری است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 7- تحلیل واریانس یک طرفه بین مبدأ سفر گردشگران خارجی و میزان رضایتمندی آنها منبع تغییرات مجموع مجذورات درجه آزادی متوسط مجموع مجذورات مقدار F آزمون سطح معنادار بین گروهی 414/11 24 476/0 579/1 050/0 درون گروهی 701/52 175 301/0 کل 115/64 199 ---- مأخذ: (محاسبات نگارندگان حاصل از مطالعات میدانی، 1389) 3-3- مدل پیشبینی متغیرهای تأثیرگذار بر رضایتمندی گردشگران خارجی با استفاده از شبکههای عصبی برای پیشبینی دقیق وضعیت جاذبهها، امکانات و تسهیلات گردشگری شهر قم در جهت رضایتمندی گردشگران خارجی بر اساس 12 مؤلفه (شامل وضعیت معماری و مرمت جاذبههای تاریخی و گردشگری، کیفیت و امنیت پرواز فرودگاه و ترنسفر، کیفیت و امنیت حمل و نقل بین شهری جادهای، وضعیت قیمتها در مقایسه با کشور مبدأ، میزان امنیت گردشگران و برخورد پلیس، وضعیت مراکز اقامتی، پذیرایی و بهداشتی، وضعیت تابلوهای راهنمای گردشگران، وضعیت دسترسی به MasterCard، میزان رسیدگی به وضعیت مراکز گردشگری، میزان رضایت از امکانات خرید و سوغات، وضعیت دسترسی به اینترنت و امکانات جانبی در هتلها، میزان امکانات موجود در مجاورت اماکن گردشگری) از مدل شبکههای عصبی استفاده شده است."