چکیده:
امروزه حمل و نقل شهری یکی از ارکان اصلی مبحث پایداری در روند توسعه به دلیل شرایط خاص موجود و چالشهای ایجاد شده در ابعاد محیطی، اقتصادی و اجتماعی مربوط بدان تلقی میگردد. شناسایی و آگاهی از مؤلفهها ومشخصههای پایداری در بخش حمل و نقل شهری و تجزیه و تحلیل اهمیت هرکدام از آنها با توجه به شرایط موجود یکی از ضروریات اساسی در سوق دادن این رکن اساسی توسعه به سمت پایداری آن و جلوگیری از تبعات زیانبار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی آن است که در کشور ما با توجه بهمسائل و مشکلات و شرایط موجود آن امری گریز ناپذیر میباشد. در نوشتارحاضر که با رویکرد «توصیفی- تحلیلی» به انجام رسیده است، هدفپژوهش،تعیین میزان اهمیت شاخصهای پایداری حمل و نقل شهری در کشور با عنایت به مسائل و مشکلات موجود با استفاده از شاخصهای منتخبدر بحث پایداری حمل و نقل شهری از دیدگاه کارشناسان میباشد.در این راستا با توجه به جامعیت و شمول در تعاریف ومیزان دربرگیری شاخصهایفرعی، سه شاخص اصلی پایداری اقتصادی، اجتماعی و محیطی در قالب30 متغیر انتخاب و جهت تعیین میزان اهمیت این شاخصها و متغیرها از نظرات 20 نفر از کارشناسان امر بهره برده شده است. برای تحلیل دادههای بدست آمده جهت آگاهی از میزان اهمیت شاخصهااز روش تحلیل سلسله مراتبی دلفی فازیFDAHPاستفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که از نظر کارشناسان پژوهش ابعاد اقتصادیشاخصهای پایداری حمل و نقل شهری درکشوربا کسب بیشترین وزن ها هم در بخش شاخص های اصلی و هم شاخص های فرعی دارای بیشترین اهمیت برای پرداخت بدان در بین شاخصهای پایداری حمل و نقل شهری میباشد.
خلاصه ماشینی:
"- برای تدوین و گردآوری شاخصهای پژوهش از منابع زیر بهره برده شده است:(Litman,2011:20-25), (Lindholm & Behroneds,2012:133),(Groot & steg,2006:161),(Mihyeon & Amekudsy,2005:32-35),(Richadson,2005:31),(Haghshenas & Vaziri,2012:117),(Joumard & Nicolas, 2010) جدول 3- شاخصهاو متغیرهای پژوهش شاخصهای اصلی شاخصهای فرعی پایداری اقتصادی ارتقاء رضایت مصرف کنندگان- تشویق به استفاده از کاربری مختلط- بسترسازی منابع و امکانات برای ارتباطات الکترونیکی- تنوع در نوع وسایل حمل و نقل- کاهش هزینههای مصرف کنندگان- کاهش مصارف انرژی- مدیریت مصرف و برنامه ریزی برای حمل و نقل سبز –کاهش مخارج ناشی از تصادفات جاده ای- کاهش هزینهها برای حمل و نقل جاده ای و حمایت از حمل و نقل ریلی و زیرزمینی-ارتقاءکیفیت زیرساختها پایداری اجتماعی حمایت از سلامتی اجتماعی –قابلیت دسترسی برابر اجتماعی- حمایت از امنیت و ایمنی اجتماعی- حمایت از انسجام و توسعه اجتماعی- قابلیت تأمین برای جامعه- حمایت از مسافرت کودکان- حمایت از پیادهروی و برخورداری از شادابی اجتماعی-حمایت از تنوع انتخاب اجتماعی- حمایت از کیفیت زندگی اجتماعی- حمایت از اقتصاد اجتماعی پایداری محیطی کاهش آلایندههای آبوهوایی- کاهش آلایندههای صوتی- جلوگیری از انتشارآلایندههای اسیدی و شیمیایی- جلوگیری از آلودگیهای آب و خاک- جلوگیری از فرسایش خاک- جلوگیری از تأثیرات منفی بر روی کاربری ها- جلوگیری از تأثیر بر پذیرایی محیط زیست- کاهش مصرف منابع فسیلی- محافظت از تنوع زیستی و چشم اندازها- کارآمدی در مصرف منابع تجدید پذیر یافتههای پژوهش 2- تعاریف، مفاهیم و مبانی نظری پژوهش 2-1-پایداری حمل و نقل شهری همانطورکه از کنفرانساستکهلم و بیانیهبرانتدلند 1 برای تعریف توسعه پایدار تحت سه موضوع اصلی توسعه اقتصادی، توسعه انسانی و اجتماعی و سلامتی محیطی و اکولوژیکی بیان گردیده است حمل و نقلی پایدار خواهد بود که این سه حوزه را مورد حمایت قرار داده و روند پایداری آنها را با خطر مواجه نسازد(Goldman&Gorham,2006:262)."