Skip to main content
فهرست مقالات

زمان در رمان، سینمای نو

نویسنده:

(7 صفحه - از 66 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : زمان ، رمان نو ، فیلم ، سینمای نو ، پروست ، داستان ، کتاب ، زمان در رمان ، کتاب رمان نو ، خواننده

خلاصه ماشینی:

"آرنولد هاوزر15جامعه‌شناس معروف هنر،معتقد است که تجربه زمانی عصر ما به خصوص،عبارت از احساس آگاهی از لحظه‌ای است که خویشتن را در آن‌ می‌یابیم؛یعنی آگاهی از زمان حال،هر چیزی که معاصر و مربوط به جریان روز باشد و با لحظه‌ای حال پیوند یافته باشد،در نظر انسان امروزی واجد ارزش و اهمیت خاصی است و چون سرشار از چنین اندیشه‌ای است،نفس تقارن،معنا و مفهوم تازه‌ای پیدا می‌کند. رب-گریه اعتقاد دارد که حادثه در رمان نو زمان ندارد،اگر زمان‌گذاران واقعا قهرمان اصلی بسیاری از آثار ابتدایی این قرن و آثار متأثر از آنها بوده است؛ همچنان‌که وضع قصه‌های قرن گذشته نیز به همین منوال بود،پژوهش‌های تازه‌ به عکس به نظر می‌رسد که غالبا ساختمان‌های ذهن محروم از زمان را به روی‌ صحنه می‌آورند و اتفاقا به همین علت آثار نو در وهله‌ی نخست آن همه‌ ناراحت‌کننده می‌نمایند. رب-گریه در قصه‌ی نو،انسان طراز نو،در مورد نقش زمان در رمان سنتی و تفاوت‌های آن با رمان نو توضیح داده و اضافه می‌کند: در دیدگاه سنتی مثلا در قصه‌های بالزاک‌34زمان نقش داشت و نیز نخستین نقش‌ را ایفا می‌کرد:زمان،انسان را می‌ساخت،عامل و مقیاس سرنوشت او بود،چه در عروج به کمالات و چه در سقوط به منجلاب،زمان عامل دگرگونی بود و این‌ دگرگونی در عین حال وثیقه پیروزی جامعه‌ای در ستیز جهان و سرنوشت جبری‌ یک طبیعت محسوب می‌شد:فناناپذیری انسان،سوداها و حوادث فقط در چارچوبه‌ زمان جا می‌گرفت:تولد،رشد،ضعف،افول و سقوط و حال آنکه در رمان نو،گویی‌ زمان از محدودیت خود محروم گشته است. رمان پاک‌کن‌ها40با پیروی از الگوهای سنتی با مقدمه‌ای،در سپیده صبح و رأس ساعت شش صبح یک روز زمستانی آغاز می‌شود اما زمان در تعلیق است و روشنی خالص زمان فقط تا آن حد وجود دارد که صحنه را از هر رویداد واقعی در گذشته یا آینده تهی کند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.