Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به رابطه سینما و فلسفه دیالکتیک جهان های ممکن

نویسنده:

(7 صفحه - از 74 تا 80)

کلید واژه های ماشینی : سینما، سینما و فلسفه دیالکتیک جهان‌های، فلسفه دیالکتیک جهان‌های ممکن، رابطه سینما و فلسفه دیالکتیک، فلسفه، جهان، فیلم، کویر، دیالکتیک فلسفه و سینما، فلسفه و سینما

خلاصه ماشینی:

"او هرچند پاسخ را به شکل طنزآمیزی از قول برتراند راسل نقل می‌کند و می‌گوید:فلسفه آن چیزی است که در گروه‌های فلسفه در دانشگاه هادرس‌ می‌دهند(ص 7)اما خود از این پاسخ دوپهلو و طنزآمیز راسل عبور می‌کند و با رویکردی تحلیلی به بررسی عمده‌ترین مفاهیم فکری و فلسفی می‌پردازد و نشان می‌دهد که فلسفه نه مفاهیم بسته‌بندی شده دانشگاهی و انتشاراتی که‌ همان«تأمل در مبانی»است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) پرتقال کوکی اثر استانلی کوبریک 8-در بخش سوم،فالزن با تکیه بر تحلیل فیلم جنایت‌ها و گناه‌ها اثر وودی آلن،فضیلت‌های اخلاقی و تأمل در مبانی آنها(فلسفه اخلاق)را به بحث می‌گذارد و مباحثی چون:افلاطون و تعادل درونی،دین و اخلاق،عمل‌ به وظایف و تکالیف و نقش آنها،سودانگاری،اگزیستانسیالیزم، نهیلیسم،آزادی و ایمان از جمله مباحث محوری این بخش‌اند که تماما با ذکر نشانه‌ها و نمادهای تصویری همراه شده‌اند. دیوید لوئیس در جملات آغازین کتاب خود که‌ تاکنون بارها تجدید چاپ شده(آخرین چاپ آن در سال 2002 توسط انتشارات Blackwell منتشر شد)اساس نظریه‌ی خود درباره نظریه«جهان‌های ممکن»را چنین بیان می‌کند:جهانی‌ که ما جزئی از آن هستیم،تنها یکی از جهان‌های ممکن از میان‌ انبوه جهان‌هاست و ما نیز به عنوان ساکنین این جهان فقط جزئی از میان همه ساکنان همه جهان‌ها هستیم(صفحه 711 از مقدمه کتاب) لوئیس از این نظریه برای تعریف(مفهوم«ممکن» و«ضروری»استفاده می‌کند و می‌گوید:ممکن چیزی است‌ که در یک جهان وجود دارد و ضروری آن چیزی است که در همه جهان‌ها وجود دارد(همان کتاب)به عبارت دیگر طبق رویکرد لوئیس،گزاره صادق گزاره‌ای‌ست که در همه جهان‌های ممکن صادق باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.