چکیده:
باتوجه به روند افزایش فعالیت بازار سرمایه ایران، اهمیت بررسی نحوه قیمت گذاری شرکتها در بدو ورود به بورس اوراق بهادار از کسی پوشیده نیست. از طرف دیگر، نقد شوندگی به مثابه شریان حیاتی بازارهای مالی به شمار میآید، لذا پژوهش حاضر سعی دارد با توجه به نقش نقدشوندگی در کشف قیمت داراییها، توزیع ریسک مالی و کاهش هزینه مبادلات به بررسی تاثیر این شاخص و عوامل مربوط به آن بر قیمت گذاری سهام عرضه اولیه بپردازد. پس از تحلیل نتایج، یافتههای پژوهش نشان میدهد که نقدشوندگی بازار ثانویه در تعیین قیمت عرضه اولیه موثر است و نتیجه دیگر اینکه متغیرهای مرتبط با قیمت گذاری عرضه اولیه، اندازه عرضه اولیه تاثیر منفی و متعلق بودن به صنایع پر ریسک در تعیین قیمت عرضه تاثیر مثبت دارد.
Our study investigates the relationship between after-market liquidity and initial public offering (IPO) price. We also examine effects of other factors such as: firm size، belonging to the high-risk industry، IPO size، reputation of the underwriter and firm age on IPO price. The sample consists of all IPOs issued in Iran stock exchange during 2006-2012.the actual data cover the period from sep2006 to march2012.our findings indicate that IPO price is positively related to after-market liquidity and there is no relationship between IPO price and other factors such as: firm size، belonging to the high-risk industry، IPO size، reputation of the underwriter and firm age.
خلاصه ماشینی:
"در سال 1388-1389 پژوهش دیگری با عنوان بررسی نحوه قیمت گذاری سهام درعرضه اولیه (IPO) توسط زهرا مرادی انجام شده که در این پژوهش نیز فرضیاتی در رابطه با عرضه اولیه سهام دربورس اوراق بهادار تهران درسالهای 1380-1387 مطرح شد، این فرضیات شامل عکسالعمل سرمایه گذار، تعداد روزهایی که قیمت سهام جدید به تثبیت میرسد و ابتدای انتشار چند روز طول میکشد تا به تثبیت برسد و همچنین متغیرهای حسابداری شاملEPS,P/E و چند فرضیه فرعی دیگر که نتیجه پژوهش حاکی ازآن بودکه تعداد روزهای به تثبیت رسیدن قیمت در بورس اوراق بهادار تهران به طور میانگین در طول سالهای 1380-1387 در حدود 19 روز است و همچنین درمیان متغیرهای مورد بررسی تنها متغیر P/E برعملکرد کوتاه مدت IPO تاثیرگذاربود (مرادی، 1388).
پژوهش دیگری در همین سال (1388-1389) توسط الهام تاجیکنیا انجام گرفت که در این پژوهش تاثیر عوامل مالی و غیرمالی بر عملکرد کوتاه مدت عرضه اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران در طول سالهای 1383-1387مورد بررسی قرار گرفت که در این پژوهش فرضیاتی در مورد تاثیر حجم انتشار و نوع موسسه حسابرسی کننده و نوع مالکیت شرکت بر اختلاف بازده کوتاه مدت شرکتهای تازه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مطرح گردیده است.
نتایج حاصل از آزمون نشان میدهد بین نقدشوندگی بازار ثانویه و قیمت عرضه اولیه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ یعنی میتوان گفت هر چه سهم نقدشوندهتر باشد، قیمت گذاری بالاتر است، زیرا با نقد شوندهتر بودن سهم، ریسک عدم فروش آن کاهش یافته در واقع آن سهم در نزد مردم جذاب شده و گردش آن در بازار بیشتر میشود و بازار را به حرکت در می آورد."