Skip to main content
فهرست مقالات

جستاری بر زمان در تصویر سینمایی (منظری فلسفی- هنری)

نویسنده:

(13 صفحه - از 138 تا 150)

کلید واژه های ماشینی : سینما ، تصویر ، زمان ، فیلم ، عکاسی ، برگسون ، خاطره ، زمان در تصویر سینمایی ، التفات ، رمان

خلاصه ماشینی:

"دکارت در سلسله شک‌های خویش،عاقبت به این نتیجه رسیده بود که‌ در یک چیز نمی‌تواند شک کند و آن هم وجود خودش به عنوان فاعل‌ شناسایی (subject) بود؛هوسرل نیز همان مسیر دکارت را می‌پیماید اما به‌ نتیجه جالب دیگری می‌رسد و آن اینکه در یک چیز نمی‌توان تردید داشت و آن خود خاطره در ذهن ما به صورت التفات به گذشته (retention) است. هوسرل مثالی را که استادش برنتانو درباره‌ی التفات به گذشته پیرامون‌ نحوه آگاهی یافتن ما به یک نغمه‌ی موسیقیایی است را تکرار می‌کند؛به‌ این ترتیب که هنگام شنیدن یک صدای موسیقیایی،بر سلسله اعصاب شنوایی‌ ما اثری باقی می‌ماند ولی پیش از آنکه کاملا از بین برود،صداهای بعدی‌ را می‌شنویم و در نتیجه هر صدا که به زمان گذشته تعلق دارد،در پیوند با صدای‌ بعدی قرار می‌گیرد و ما مجموعه‌ی آنها را به صورت یک نغمه موسیقیایی که در زمان حال جریان دارد می‌شنویم. 12 می‌توان معنای التفات به گذشته و التفات به آینده موردنظر هوسرل را که‌ در بحث آگاهی از زمان با مثال در مورد موسیقی بیان کرده بود،به قلمرو تصویر متحرک یعنی سینما نیز گسترش داد،زیرا از آنجایی که سینما دارای‌ تصاویر ثابت است،به هنرهای تجسمی مانند نقاشی و عکاسی مرتبط است اما به لحاظ حرکت داشتن تصاویر متوالی،همانند موسیقی می‌باشد. بنابراین،اگرچه یک قطعه فیلم،چیزی بیش‌ از تعدادی عکس ثابت نیست و از این لحاظ،همانند تصویر عکاسی به گذشته‌ تعلق دارد اما هنگامی که به دنبال یکدیگر به نمایش درآید و متحرک شود، این تصویر گذشته به زمان حال تبدیل می‌شود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.