چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه میانگین مولفههای مهارتهای ارتباطی و ارتباط آنها با ویژگیهای جمعیتشناختی در کتابداران کتابخانههای دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. روش: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کویین دام بود. جامعه آماری آن، شامل 117 نفر کتابدار کتابخانههای دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و روش نمونهگیری سرشماری بوده است. روایی پرسشنامه از روش محتوایی و صوری و پایایی آن با استفاده از محاسبهی ضریب آلفای کرونباخ برابر 86/. محاسبه و تایید گردید. روش گردآوری دادهها، به شکل مراجعه حضوری و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون t تک متغیره، آزمون Manova و LSD) صورت گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که کتابداران دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مهارتهای ارتباطی به نسبت مطلوبی برخوردار هستند. و مولفههای قاطعیت و بینش در کتابداران دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در کتابداران با جنسیت مرد بیشتر از کتابداران با جنسیت زن بوده و تنطیم عواطف در کتابداران گروه سنی 38 تا 47 سال بیشتر از کتابداران با گروه سنی 18 تا 37 سال بوده است. همینطور اختلاف میانگین تنظیم عواطف برحسب مدرک تحصیلی در کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سطح 05/0 معنادار بوده است، به طوری که تنظیم عواطف در کتابداران با مدرک دیپلم کمتر از کتابداران با مدرک کارشناسی بوده است. نتیجه گیری: بررسی مولفههای مهارتهای ارتباطی کتابداران مورد بررسی نشان داد که میانگین همه مولفههای از سطح متوسط بالاتر بوده و ارتباط معنی داری بین مولفههای قاطعیت و بینش با جنسیت و همینطور بین تنظیم عواطف با سن و مدرک تحصیلی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) نشان داد که در دانشگاه اصفهان ، ارتباط معناداری بین جنس و مؤلفه قاطعیت وجود دارد، ولی بین میانگین بقیه مؤلفه های مهارت های ارتباطی کتابداران کتابخانه های دانشگاه اصفهان برحسب سن ، جنس ، مدرک تحصیلی ، مرتبه علمی، رشته تحصیلی و سابقه خدمت آنها تفاوت معناداری مشاهده نشده است .
آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) نشان داد که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، ارتباط معناداری بین جنس و بینش ، سن و تنظیم عواطف ، مدرک تحصیلی و تنظیم عواطف وجود دارد ولی بین میانگین بقیه مؤلفه های مهارت های ارتباطی کتابداران کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برحسب سن ، جنس ، مدرک تحصیلی ، رشته تحصیلی و سابقه خدمت آنها تفاوت معناداری مشاهده نشده است .
یافته ها نشان داد که در دانشگاه اصفهان ، ارتباط معناداری بین جنس و مؤلفه قاطعیت وجود دارد، ولی بین میانگین بقیه مؤلفه های مهارت های ارتباطی کتابداران کتابخانه های دانشگاه اصفهان برحسب سن ، جنس ، مدرک تحصیلی ، رشته تحصیلی و سابقه خدمت آنها تفاوت معناداری مشاهده نشده است .