چکیده:
هدف: هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانه ای و اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. روش: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بوده که بر اساس متون علمی معتبر و نیز نیاز پژوهشگران تهیه شده است. روایی توسط متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی مورد تایید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 89 درصد به دست آمد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده (6000 نفر) که حجم نمونه 361 نفر به دست آمد. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای است. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (T.test، ANOVA، Tukey ) استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین سواد رسانه ای و اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از پرسشنامه ایرانی سواد رسانه ای و اطلاعاتی 444/0±34/3 است که بالاتر از حد متوسط و نسبتا مطلوب می باشد. بیشترین میانگین مربوط به ارتقای مرتبه علمی ( از جمله مقطع تحصیلی، شغلی، و ...) با 975/0±84/3 و کمترین میانگین مربوط به دشواربودن شروع به کار تحقیق با 08/1±50/2 بوده است. میانگین مولفه استفاده با 608/0±63/3 بیشتر از سایر مولفه ها بوده و کمترین میانگین مولفهها مربوط به مولفه دسترسی با 710/0±90/2 می باشد. مقایسه بین جنسیت و سن و میزان سواد رسانه ای و اطلاعاتی نشان داد که بین سواد اطلاعاتی بر حسب متغیرهای مذکور تفاوت معنی داری وجود ندارد، اما بر حسب مقطع تحصیلی، دانشکده و سطح درآمد خانواده تفاوت معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد میزان سواد رسانه ای و اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بالاتر از حد متوسط و نسبتا مطلوب است. با این وجود، دانشجویان در زمینه شروع به کار تحقیق، تعریف موضوع برای تحقیق و نیز تعیین اعتبار یک وب سایت وضعیت مطلوبی ندارند. در مجموع، لازم است هم دانشجویان و هم دست اندکاران امر آموزش به عوامل موثر در افزایش سوادرسانه ای و اطلاعاتی به عنوان یک قابلیت اساسی در استفاده از رسانه های چاپی و الکترونیکی توجه ویژه نمایند.
خلاصه ماشینی:
جیل و آلکی (٢٠١١,Aliki Jill ) در پژوهشی با عنوان "ایجاد مهارت های سواد اطلاعاتی و عملکرد مبتنی بر شواهد در بین دانشجویان گفتار درمانی و کاردرمانی" به بررسی سطح مهارت های سواد اطلاعاتی دانشجویان پرداختند یافته ها نشان داد بهترین روش آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی از طریق "آموزش " بوده است و تقریبا کلیه دانشجویان با این امر موافق بودند.
در این پژوهش تأثیرهای سواد رسانه ای به طور عام ، اینترنت ، فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور خاص ، به عنوان فناوریهای جدید ارتباطاتی - اطلاعاتی مؤثر در توسعه اجتماعی بر شاخص های آموزش و پرورش ، درآمد و فقر، بهداشت و سلامتی و دسترسی به فرصت های برابر، مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است .
یافته ها این پژوهش با هدف تعیین میزان سواد رسانه ای و اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است .
یافته ها در زمینه تفاوت میانگین سواد رسانه ای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر حسب سن نشان داد سطح معنیداری (٠/٧٣٢ ) بیشتر از ٠٠٥=α بوده ، بنابراین ، تفاوت میانگین میزان سواد رسانه ای و اطلاعاتی برحسب سن معنیدار نیست .
یافته ها در زمینه با میانگین سواد رسانه ای و اطلاعاتی در سطح ابعاد در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشان داد میانگین در سطح بعد استفاده بیشتر از سایر ابعاد دسترسی و ارزشیابی بوده است که کمترین بعد مربوط به بعد دسترسی میباشد.