چکیده:
در سنجش های بین المللی مانند تیمز و پرلز لازم است تـا آزمـون هـای مـورد اسـتفاده از هـم ارزی سـازه کـه بـه مقایسه پذیری سازه معروف است برخوردار بوده و سئوال ها تـا حـد ممکـن بـرای تمـام کشـورها و گـروه هـای مشارکت کننده ، یکسان عمل نمایند. در پژوهش حاضر تلاش شد تا مقایسه پـذیری سـازه ای آزمـون علـوم پایـه هشتم (سوم راهنمایی ) تیمز ٢٠٠٧ و کارکرد افتراقـی سـئوال هـای آن در بـین دانـش امـوزان ایـران و آمریکـا و همچنین میزان تاثیر سئوال های دارای کارکرد افتراقی بر عملکرد دانش آموزان ایرانی مورد بررسی قـرار گیـرد. برای تحلیل داده ها و پاسخگویی به سئوال های پژوهش از ترکیبی از رویکردهای تحلیل عاملی تاییدی و نظریـه سئوال ـ پاسخ استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان می دهد که آزمون علوم از مقایسـه پـذیری سازه در بین دو گروه مورد مطالعه برخوردار است . این یافته بدان معنا است که دانش آموزان دو کشور ایـران و آمریکا برای دادن پاسخ به سئوال های علوم از چارچوب مفهومی یکسانی استفاده می کنند. بـا ایـن حـال ، نتـایج حاصـل از تحلیـل کـارکرد افتراقـی سـئوال هـا نشـان مـی دهـد ٦٢% سـئوال هـای درس علـوم تیمـز ٢٠٠٧ علیـه دانش آموزان ایران از کارکرد افتراقی برخوردارنـد. بـه طـور خلاصـه ، بـه نظـر مـی رسـد کـه عملکـرد ضـعیف دانش آموزان ایران در درس علوم تیمز ٢٠٠٧ را نمی توان به کارکرد افتراقی سئوال ها نسـبت داد و بایسـتی علـل آن را جایی دیگر جستجو کرد. مسئولان وزارت آموزش و پرورش و متولیـان امـر آمـوزش در کشـور بایسـتی تلاش کنند تا با تهیه محتواهای آموزشی مناسب ، مفاهیم مهم هر حوزه را به صورت زنجیـره وار و در ارتبـاط بـا یکدیگر آموزش دهند و تلاش کنند تا توانایی و مهارت تفکر واگرا و چند بعدی را در دانش آمـوزان پـرورش دهند. همچنین بایستی تلاش شود تا از روش سنتی آمـوزش کـه بـه شـکل سـخنرانی و عمـدتا نظـری صـورت می گیرد فاصله گرفت و دانش آموزان را درگیر فعالیتهای عملی و آزمایشگاهی نمود.
It is necessary for international tests، such as TIMSS and PIRLS، to have Structural Equivalence، also known as Structural Comparability. In other words، test items should be functionally identical for all the participant countries and groups. The present research was an attempt to examine the structural comparability of TIMSS 2007 8th-Grade Science Test and differential functioning of its items among Iranian and American students، as well as the effect of items with differential functioning on the performance of Iranian students. A combination of confirmatory factor analysis and Item Response Theory was used to analyze the data and answer research questions. The results of factor analysis indicated that the science test had structural comparability between the two groups. This finding suggests that both Iranian and American students use an identical conceptual framework to answer the test items. However، the results of differential item functioning analysis indicated that 62% of TIMSS 2007 8th-Grade Science Test items had differential functioning against Iranian students. In short، the poor performance of Iranian students in TIMSS 2007 Science Test cannot be attributed to differential item functioning، and the causes should be sought elsewhere. Ministry of Education officials and administrators should try to teach the key concepts of any field in an interrelated manner and to cultivate divergent and multidimensional thinking skills and ability in students by preparing appropriate educational contents. Moreover، attempts must be made to distance the system from the traditional method of teaching، which mainly consisted of theoretical lectures، and involve students in practical and laboratory activities.
خلاصه ماشینی:
"سنجش مقایسه پذیری سازه و تحلیل کارکرد افتراقی سئوال ها (DIF) و بلوک های (DTF)آزمون علوم پایه هشتم تیمز ٢٠٠٧ در بین دانش آموزان ایران و آمریکا 1 اصغر مینایی چکیده در سنجش های بین المللی مانند تیمز و پرلز لازم است تـا آزمـون هـای مـورد اسـتفاده از هـم ارزی سـازه کـه بـه مقایسه پذیری سازه معروف است برخوردار بوده و سئوال ها تـا حـد ممکـن بـرای تمـام کشـورها و گـروه هـای مشارکت کننده ، یکسان عمل نمایند.
با در نظر گرفتن مطالبی که در خصوص کاربردهای نتـایج مطالعـات TIMSS و لـزوم معادل بودن و مقایسه پذیری سئوال ها و نتایج آزمون ها گفته شد و بـا توجـه بـه تفـاوت هـای موجود بین نظام آموزشی ایران با نظام آموزشی کشورهای مبدع ایـن پـروژه ، و بـا در نظـر گرفتن تأثیر ترجمه بر ویژگی مورد اندازه گیری و کارکرد سئوال ، پـژوهش حاضـر تـلاش می کند تا به سئوال های زیر پاسخ دهد: ١- آیا ساختار عاملی / سازه ای آزمون علوم تیمـز ٢٠٠٧ در بـین دانـش آمـوزان ایـران و آمریکا یکسان و قابل مقایسه است ؟ ٢- آیا سئوال های آزمون علوم تیمز ٢٠٠٧ بر له یا علیه دانش آموزان ایرانی دارای DIF 1.
strong invariance است و به چه میزان ؟ ٣- تأثیر سئوال های دارای DIF بر عملکرد دانش آموزان ایرانـی در آزمـون علـوم پایـه هشتم تیمز ٢٠٠٧، چگونه و به چه میزان است ؟ روش جامعـه آمـاری و گـروه نمونـه پـژوهش حاضـر همـان جامعـه آمـاری و گـروه نمونـه پایـه هشتم (جمعیت ٢) در آزمون علوم تیمز ٢٠٠٧ است کـه در سـال تحصـیلی ١٣٨٦-١٣٨٥ بـه اجرا درآمد."