چکیده:
غزوات حضـــرت محمد (ص ) یکی از مباحثی اســـت که در تاریخ زندگانی پیامبر اسـلام (ص ) مورد بحث و بررسـی قرار گرفته است . در مورد اینکه آن حضـــرت بـا چـه انگیزه و اهـدافی بـه این جنـگ ها اقدام نمود، تحلیل ها و سـخن های فراوان و گاه متعارضـی ایراد گردیده است . اکثر مستشرقان اهداف جنگ های پیامبر (ص ) را مادی و در راسـتای سـلطه سـیاسـی و اقتصادی بر دیگران می دانند و برخی انگیزه هایی همچون کسـب مال ، گسترش اسلام ، نفی حرمت ماههای حرام و ... را مطرح کرده اند. این نوشتار با بررسی چند فرضیه از فرضیه های مطرح شده در زمینه انگیزه پیامبر اسلام از اقدام های نظامی، خط بطلانی بر فرضیه های موجود (از دیدگاه مستشرقان ) کشیده و اثبات می کند که این جنگ ها نه تنها بصورت تجاوزکارانه و با انگیزه خشونت طلبی نبوده بلکه در مقابل تهدیدات و پیمان شکنی متجاوزان بوده است و جنبه تدافعی دارد.
خلاصه ماشینی:
"هر که را که به سوی آنان هجرت کرده است ، دوست می دارند و در سینه های خویش از آنچه به آنان (مهاجران ) داده شده نیازی نمی یابند و [آنان ] را بر خویشــتن بر می گزینند هر چند که خود بدان نیازمند باشــند، و هر که از بخل و آز خویش نگاه داشته شود، ایشان اند رستگاران » برتولد اشـپولر نیز در زمینه سـیاست پیامبر اسلام ، حضرت محمد (ص ) برای رفع مشکل مالی مهاجرین می گوید: «در آغـاز، کار تأمین احوال اقتصـــادی و ایجاد رفاه برای پیروانش که از مکه مهاجرت کرده بودند، دشـواری هایی به وجود آورد.
اما در خصـوص تحلیل مؤلف کتاب بازشناسی قرآن نیز که کسب غنایم برای جلب پیروان بیشـتر را از سـوی پیامبر اسـلام (ص ) به عنوان انگیزه اقدام های نظامی آن حضرت (ص ) ابراز داشته است ، مؤلف تنها با استناد به حمله پیامبر (ص ) به ســه گروه یهودی (بنی قینقاع ، نبی نضــیر و بنی قریظه ) قصــد پیامبر (ص ) از این حملات را کسـب غنیمت و در نتیجه جلب افراد بیشتر به اسلام از این طریق ، عنوان کرده اسـت .
آبه دو ورتو (یکی از اعضـای آکادکی هنر و ادبیات فرانسه ) در رسـاله خویش با عنوان «در باب مؤلف قرآن » گوید: «محمد با لبه شـمشیر به تبلیغ اسلام می پرداخت » همچنین مؤلف کتاب بیست و سه سال ، در خصوص شـخصـیت پیامبر در دوره مدینه در مقایسه با شخصیت آن حضرت در دوره مکه می گوید: «هجرت نبوی مبدأ تاریخ و مصـدر تحولی است بزرگ ، ولی خود این رویداد معلول تحول شـگرفی است که در شخصیت حضرت محمد (ص ) پدید آمده و سـزاوار اسـت زیر ذره بین روان شـناسـان و دانشمندان و جویندگان اسرار روح آدمی قرار گیرد."