خلاصه ماشینی:
تجلی انسان در نگارگری بهزاد حسین ابراهیم ناغانی هیأت علمی دانشکده هنر،دانشگاه شهرکرد اسکندر و حکمای هفتگانه (به تصویر صفحه مراجعه شود) طرح خطی نگاره اسکندر و حکمای هفتگانه،پراکندگی و مکان چینش اشکال انسانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) یکی از شاخصترین عناصر تجسمی که حکم شناسنامهی اثر را دارد و بدون لحاظ کردن امضای هنرمند توانایی بیان شخصیت و اندیشهی صاحب اثر را در خود میپروراند،شکل انسان است.
در نگارگری کمال الدین بهزاد اولین عنصر تصویری که خود را به چشم انسان نزدیک میسازد شکل انسان است.
پوشش رنگی و انتخاب رنگهای متنوع در ترسیم لباس انسانها(تصویر شماره 3)خود گواه این معنا است که بهزاد برای پیکرهی انسان بهعنوان سمبلی از عظمت و روحانیت و خلیفه الهی ارزش خاص قائل میباشد و این چنین انسانهای موردنظر او از ماده و مادیات جدا شده و جاودانه گشتهاند.
در این کنش متقابل سطوح رنگی فضای معماری و دیگر عناصر با شکل انسان ترکیببندی اشکال انسانی نگاره بنای خورنق،حرکت و پویایی در پیکرههای انسانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) آنالیز رنگی اندام انسانی در نگاره بنای خورنق (به تصویر صفحه مراجعه شود) است که باعث حیات بخشیدن به عناصر بیجان اثر میشود و گویی اشکال و فرمهای غیرانسانی نیز چون آدمی دارای جان و روح زندگی میباشند.
در موزهی بوستن آمریکا مینیاتوری دیده میشود از یک شیر شرزه پای بند سلاسل که آمده است:به عمل میر علی شیر،شباهت این اثر با کار کمال الدین بهزاد نشان دهندهی بهرهگیری وزیر سلطان از نظر بهزاد است.