Skip to main content
فهرست مقالات

تحول منظره در نگارگری ایران

نویسنده:

(6 صفحه - از 102 تا 107)

کلید واژه های ماشینی : منظره، نقاشی، تحول منظره در نگارگری ایران، رنگ، ایران، تزیین، بوته‌های، کوه، تبریز، هنر

خلاصه ماشینی:

"در اواخر سده‌ی هفتم(دوره ایلخانیان)تأثیر نقاشی چین مربوط به عهد تانگ،در طرح صخره‌ها و کوه‌ها و ابرهای پیچان طلایی و تنه‌ی گره‌دار درختان‌ و در ترسیم جانوران افسانه‌ای چون اژدها و ققنوس در قسمت باختری ایران قابل‌ تشخیص است. کوه‌های ملهم از چین با رنگی تیره و پوششی خزه گرفته به نظر می‌رسند؛در حالی که در قسمت خاوری(شیراز)کمتر تحت‌تأثیرات بیگانه بوده‌ و بیشتر از سنت‌های کهن بهره جسته‌اند و گاه پس‌زمینه‌ی رنگی با نقوش‌ تزیینی گیاهی پر شده و کوه‌ها به صورت مثلثی کشیده شده‌اند. نقاشی از طرفی با (به تصویر صفحه مراجعه شود) نفوذ تازه نقاشی چینی عهد مینگ روبه‌رو می‌شود و از سوی‌ دیگر ادامه منطقی هنر باختر ایران به خصوص آثار جنید و معاصرانش در تبریز و بغداد است؛همچنین از دست‌آوردهای‌ مکتب شیراز نیز بهره می‌جوید. (1333م)،موزه لنینگراد (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این نقاشی محیط و دور قله‌ی کوه‌های مثلثی شکل با خط مشخص‌ شده و اکثرا این خطوط در داخل مثلث هر کوه با ترتیب خاصی تکرار شده است. این نقاشی حالت تخیلی دارد،بهرام با تیروکمان از دور به‌ اژدها حمله می‌کند و اسبش نیز از روی ترس شیهه می‌کشد و اژدها که به حالت جهش بر روی درختی تکیه کرده نبرد را مشکل‌تر نموده است. (به تصویر صفحه مراجعه شود)(به تصویر صفحه مراجعه شود) در این نقاشی با به کارگیری صور انتزاعی و رنگ‌های متنوعی بنفش‌ها، صورتی‌ها،سبزها،آبی‌ها،زردها،اخرایی‌ها(آجری)در هاله‌ای از خطوط کناره‌نما ( Conture )،که معرف شکل کوه،صخره و یا اشکال دیگری هستند،افکار پنهانی خود را(شکل در بی‌شکلی)نشان داده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.