چکیده:
هدف این تحقیق، بررسی رابطه اعتماد اجتماعی و مراجعه زنان به باشگاه های ورزشی بود. روش تحقیق، پیمایش بود. جامعة آماری، زنان30-15 ساله شهر جهرم بودند که 336 نفر به عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. متغیر وابسته تحقیق به صورت کیفی و بر حسب مراجعه یا عدم مراجعه به باشگاه های ورزشی (در طی یک سال گذشته) سنجش شد و جهت سنجش اعتماد اجتماعی از یک مقیاس پژوهشگر ساخته استفاده گردید که با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تعیین اعتبار سازهای گردید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفا مورد محاسبه قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد 3/47 درصد زنان در یکسال گذشته به باشگاه های ورزشی مراجعه کرده و 7/52 درصد به باشگاه ها مراجعه نکرده اند. تحلیل رگرسیون لجستیک نیز نشان داد اعتماد اجتماعی رابطه معنا داری با مراجعه زنان به باشگاه های ورزشی دارد و با افزایش اعتماد اجتماعی، احتمال مراجعه زنان به باشگاه های ورزشی بیشتر می شود.
The main goal of this research was to investigate relationship between social trust and women’s attendance at gymnasiums. Research method was survey. Population was women aged 15-30 in Jahrom، that 336 cases were selected through random multi-stage sampling method. The dependent variable was measured as qualitative variable in terms of going or not going to gymnasiums (during 1 year) and for measuring social trust as the independent variable، a researcher-made questionnaire was used that construct analysis through factor analysis was used for its validity and its reliability was calculated by cronbach alpha coefficient. Research results showed that، 47.3% of women had gone to gymnasiums and 52.7% had not gone to the gymnasiums. Logistic regression analysis also showed that there is a significant relationship between social trust and probability of attending at gymnasiums.
خلاصه ماشینی:
متغير وابسته تحقيق به صورت کيفي و بر حسب مراجعه يا عدم مراجعه به باشگاه هاي ورزشي (در طي يک سال گذشـته ) سـنجش شـد و جهت سنجش اعتماد اجتماعي از يک مقياس پژوهشگر ساخته استفاده گرديد که با استفاده از تکنيک تحليل عاملي تعيين اعتبار سـازه اي گرديد و پايايي آن با استفاده از ضريب آلفا مورد محاسبه قرار گرفت .
بر اساس يافته هاي تحقيق ، رابطه معناداري بين اعتماد اجتماعي و مراجعه زنان به باشگاه هاي ورزشي وجود دارد و طي آن با افزايش اعتماد اجتماعي، احتمال مراجعه زنان به باشگاه هاي ورزشي ١/٢ برابر ميشود.
اين يافته پژوهش مبني بر وجود رابطه بين اعتماد اجتماعي و مراجعه به باشگاه ها جهت انجام فعاليت هاي ورزشي، با نتايج پژوهش دلاني و کيني (٢٠٠٥) در کشورهاي اروپايي که نشان ميدهند با افزايش اعتماد اجتماعي، نرخ مشارکت ورزشي بيشتر ميشود و پژوهش شارع پور و همکاران (١٣٨٧) که نشان دادند بين سرمايۀ اجتماعي و مشارکت ورزشي رابطۀ معناداري وجود دارد و اعتماد به دوستان و اعتماد به همسايگان باعث افزايش مشارکت ورزشي در بين جوانان ايراني ميشود، منطبق است و آنها را تأييد ميکند.
تفاوت عمدة نتيجه گيري تحقيق حاضر با پژوهش هاي پيشين اين است که در تحقيق حاضر افزايش اعتماد اجتماعي باعث افزايش احتمال مراجعه به باشگاه هاي ورزشي جهت انجام فعاليت هاي ورزشي ميشود و نه لزوماً افزايش مشارکت ورزشي.
Sport and social capital in the United Kingdom: Statistical evidence from national and international survey data.