چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی پایایی و روایی و هنجاریابی مقیاس مواجهه کودک با خشونت خانگی انجام شد. روش: جامعه آماری تحقیق، همه دانش آموزان پایه اول و دوم دبیرستان های شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۱۳۹۰ بودند. نمونه ای به حجم ۱۲۱۲ نفر (۵۹۷ دختر) با روش نمونه گیری چندطبقه ای انتخاب شد؛ سپس، مقیاس مواجهه کودک با خشونت خانگی (ادلسون و جانسون و شین، ۲۰۰۷) به فارسی ترجمه و ماده های آن با فرهنگ ایرانی متناسب و در نمونه اجرا شد. داده ها با استفاده از آماره های توصیفی و محاسبه ضریب هم بستگی پیرسون و آزمون تی زوجی تحلیل شد. یافته ها: بررسی ساختار عاملی، نشان دهنده وجود هفت عامل است که عبارت است از: مواجهه با خشونت پدر علیه مادر، مواجهه با مشاجره والدین، درگیرشدن کودک در خشونت والدین، مواجهه با خشونت در محله یا مدرسه، مواجهه با عوامل خطرزای خانوادگی، مواجهه با خشونت ازطریق استفاده از فناوری های تصویری خشونت بار و خشونت بزرگ سالان علیه کودک. این عوامل، درمجموع ۶۰٫۰۴ درصد کل واریانس سازه را تبیین می کنند. اجرای هم زمان مقیاس مواجهه کودک با خشونت خانگی با پرسش نامه مواجهه با خشونت جسمی والدین نیز حاکی از روایی هم گرای پذیرفتنی این مقیاس است. همچنین، باتوجه به ضریب آلفای به دست آمده برای کل مقیاس (a=./89) و ضریب پایایی باز آزمایی (r=./86)، می توان گفت مقیاس مواجهه کودک با خشونت خانگی از پایایی مناسبی برخوردار است. بحث: گونه فارسی مقیاس مواجهه کودک با خشونت خانگی، از پایایی و روایی خوبی برای سنجش مواجهه کودکان ایرانی با خشونت خانگی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
این ابزار با اکتفا بـه روایـی صـوری ، مواجهـة کودک با بعد جسمی خشونت والدین را مـی سـنجد؛ درحـالی کـه ابـزار بررسـی شـده در پژوهش حاضر، برای اندازه گیری مواجهة کودکـان بـا ابعـاد مختلـف خـشونت والـدین و همچنین مواجهه با خشونت در خارج از خانه طراحی شده اسـت کـه بـا وجـود یـا نبـود متغیرها، درجة آن ها را می سنجد.
child exposure to domestic violence scale است ، ١٣٢٠ دانش آموز پایه های اول و دوم دبیرستان های مناطق ١٩گانة آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی ١٣٩٠-١٣٩١، با اسـتفاده از روش نمونـه گیـری چندطبقـه ای انتخاب شدند که ١٠٨ نفر به دلیل تمایل نداشتن از مطالعه خارج شده و نمونة نهایی ١٢١٢ نفر شد.
پایة تحصیلی جنس اول دوم تعداد درصد تعداد درصد پسر 408 ٣٣٫٧ 207 ١٧٫١ دختر 384 ٣١٫٧ 213 ١٧٫٦ کل 792 ٦٥٫٣ 420 ٣٤٫٧ روایی مقیاس مواجهة کودک با خشونت خانگی : برای بررسی روایـی مقیـاس مواجهـة کودک با خشونت خانگی از روش تحلیل عاملی و روایی هم زمان استفاده شده است .
همچنـین ، نبـود تفـاوت معنـی دار بـین میـانگین نمرات خرده مقیاس ها و مقیاس کلی در دو نوبت اندازه گیری و نیز معنی داری هـم بـستگی آن ها نشان می دهد این مقیاس برای برآورد مقدار مواجهة دانش آموزان پایه هـای اول و دوم دبیرستان شهر تهران ابزار پایایی است .
روش های متفاوت بررسی شواهد مربوط به روایی ابزار نیز نشان داد کـه ایـن مقیـاس برای دانش آموزان پایه های اول و دوم دبیرستان های شهر تهـران ، روایـی سـازه (عـاملی ) و ملاکی (هم گرا) خوبی دارد؛ بنابراین می توان در پژوهش ها برای سنجش مواجهة کودک بـا خشونت خانگی از آن استفاده کرد.