Skip to main content
فهرست مقالات

صنعت فرهنگ و جاز: دیدگاه های آدورنو

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : آدورنو، موسیقی، صنعت فرهنگ، آهنگ، صنعت فرهنگ و جاز، آهنگسازی، نوازندگان، موسیقی جاز، سبک، مدرن

خلاصه ماشینی:

"آدورنو به این ادعا که محافل آفریقایی و سیاه جاز شور زندگی‌ را می‌پراکنند،کاری ندارد و ارتباط میان جاز و سیاهپوستان را به ارتباط میان‌ موسیقی کافه‌ای و نوازندگان ولگرد ویلون-کولی‌ها-همانند می‌کند که به‌ قول بارتوک‌13این شهرها هستند که این موسیقی را برای آنها فراهم‌ می‌آورند: فرآوری جاز نیز پدیده‌ای شهری است و رنگ سیاه سیاهپوستان،به‌ اندازه‌ی رنگ نقره‌ای ساکسفون تأثیر دارد... آن‌جا که جاز از شکل‌های ترانه‌های عامه‌پسند،مایه دیاتونیک و ضرب تک‌تونی می‌پرهیزد،آدورنو تاکید می‌کرد که نوآوری‌ها و بدعت‌های‌ ایشان تنها چرخشی در سبک است که پیش از این نیز در موسیقی جدی‌ انجام پذیرفته بود و اصولی به شمار می‌آیند که دیگر جای هیچ چالشی با آنها نیست. شونر مدعی است این امر در زمینه‌ی تهیه‌ی‌ یک پدیده‌ی هنری در میان نوازندگان‌ پیشرو جاز در دهه‌ی 1960 رایج و حتی یک پارادایم به شمار می‌آمد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) ریزه‌کاری‌های آهنگ را بخش‌به‌بخش برای نوازنده‌ها مطرح می‌کنم، آنها را«در چارچوب»پیانو می‌نوازم تا همه با حس و برداشت من از تغییرات‌ گام و آکورد آشنا شوند... پادیسون نیز درباره‌ی مالر همین نکته را یادآوری می‌کند و از نمونهء دیگر، برخورد آدورنو با موسیقی کورت وایل یاد می‌کند که سبک او را چنین‌ توصیف می‌کند: یک سبک مونتاژی که هم انکار می‌کند و هم تا اندازه‌ای با ظاهری‌ نئوکلاسیسم پدیدار می‌شود و تکه‌های ویرانه‌ها را یکی بر دیگری از راه‌ «افزودن»انتهای اشتباه بر روی هم می‌گذارد و ملات می‌ریزد و دروغ و تظاهری را برمی‌سازد که امروزه دیگر در زبان هارمونی سده نوزدهم کاملا آشکار شده بود (M."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.