خلاصه ماشینی:
ابزار خنیاگری در نگارگری دوران تیموری دکتر مهناز شایستهفر مقدمه: در تحقیق حاضر که به بررسی ساز در نگارههای دوران تیموری میپردازد ابتدا تا حد امکان بزرگمردان موسیقی این دوره معرفی میگردند.
در این تحقیق تلاش بر این است نگارههایی مورد بررسی قرار گیرند که مشخصه و ویژگی یک ساز را نشان دهند و تا حد امکان از آوردن نگارههایی که تصاویر سازهای مشابه را دارند،خودداری شده است.
در این تحقیق پرسشهای زیر مطرح هستند:آیا در این نگارهها سازهای خاصی را در مراسم خاصی به تصویر کشیدهاند؟ آیا همنوازی و تکنوازی در آن دوران با توجه به این نگارهها وجود دارد؟ آیا در این نگارهها همراه با نوازندگان و نوای سازشان،صحنهی رقص نیز به تصویر کشیده شده است؟در این مقاله علاوه بر پاسخگویی به این سؤالات، سیر تحول فرهنگ و هنر دوران تیموری و نگارگری و موسیقی انعکاسیافته در آنها هم مورد توجه قرار خواهد گرفت.
9 عبد القادر مراغهای(فوت 838/1434)یکی از موسیقیدانان بزرگ ایرانی و از هنرمندان محبوب و گرانقدر دربار سلطان احمد جلایر بوده که سپس مورد توجه شاهرخ قرار گرفت.
بررسی نگارهها در این بخش نگارههایی مورد بررسی قرار میگیرند که تصویرساز یا ابزار موسیقی در آنها نقش بسته است.
این ساز دارای شکم،دسته سر و در انتهای تحتانی پایهای دارد که روی زمین یا پای نوازنده قرار میگیرد.
با بررسی نگارهها و کتابهای گوناگون پیرامون موسیقی میتوان گفت این هنر نیز چونان دیگر هنرها در زمانه آرامش و ثبات کشور راه تعالی خود را پیموده است و ظهور بزرگانی چون عبد القادر مراغهای-فوت 838/1434 گواهی بر این مدعاست.