چکیده:
مقاله پیش رو بر آن است تا برخی فنون و مولّفه های زمینه ساز تربیتی را از سیره معصومان استخراج کند و آن را در اختیار مخاطبان قرار دهد. این تحقیق یکی از مهمترین زوایای زندگی دینی ائمه معصومین )علیهم السلام( یعنی سیره آنها را پیجویی کند و با استخراج و سپس تحلیل آن در جهت کاربرد آن برای امروز گام بردارد. شکی نیست که معصومین )علیهم السلام(لحظات عمر خویش را در تربیت دینی صرف کردند، اما این پژوهش بر آن است تا مشخص کند که سیره عملی آنها در زمینه سازی تربیت چه نقشی داشته است. این تحقیق به طور جزئی تر تلاش می کند تا مولفه های استخراج شده را در قالب الگوی عملی که برای مربّیان مفید باشد ارائه کند. این مقاله در دو قالب کلی مولفه های زمینه ساز تربیتی و برخی نکات برای مربّیان به گفتگو می پردازد.
The article has intended to deduce some techniques and groundwork educational components from the Fourteen Innocent(PBUT) Life Story. This study، would discuss one of the most important religious life aspects of the Innocents i.e. their Behavior، and by deduction and then its analysis، we have taking a step in its utilization in the contemporary world. Without any doubt، the Fourteen Innocent(PBUT) had spent all moments of their life in religious training، but the research have intend to determine that what had a role their practical Behavior in the making-groundwork of training. This article in more details would tried to give deduced components for educators in the form of practical pattern so that to be useful for them. The essay from two general aspects would follow its aim: making-groundwork educational components and basic points for educators.