چکیده:
مطالعه حاضر با هدف آزمون روان سنجی سیاهه شناختارهای کمال گرایی چندبعدی ـ نسخه انگلیسی (MPCI-E؛ کابوری، 2006) انجام شد. 300 دانشجو (156 پسر ، 144 دختر) به سیاهه شناختارهای کمال گرایی چندبعدی و برنامه عاطفه مثبت و منفی (PANAS؛ واتسون، کلارک و تلگن، 1988) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی MPCI-E از روش های آماری تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی و به منظور بررسی همسانی درونی MPCI-E از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی واگرای MPCI-E، ضریب همبستگی بین ابعاد سه گانه شناختارهای کمال گرا با مقیاس های عاطفه مثبت و منفی دانشجویان گزارش شد. نتایج تحلیل مولفه های اصلی با استفاده از چرخش اوبلیمین نشان داد MPCI-E از سه بعد استانداردهای فردی، بیش نگرانی درباره اشتباهات و پیگردی کمال تشکیل شده است. شاخص های برازش تحلیل عامل تاییدی، وجود عوامل سه گانه را تایید کرد. الگوی متمایز ضرایب همبستگی بین ابعاد سه گانه شناختارهای کمال گرا با مقیاس-های عاطفه مثبت و منفی از روایی واگرای MPCI-E به طور تجربی حمایت کرد. همسانی درونی زیرمقیاس های MPCI-E مناسب بودند. در مجموع، نتایج مطالعه حاضر شواهدی را برای روایی و اعتبار MPCI-E به مثابه ابزار بررسی شناختارهای کمال گرایی چندبعدی در بین دانشجویان ایرانی فراهم آورد.
he present study aimed to investigate the psychometric properties of the Multidimensional Perfectionism Cognitions
Inventory-English (MPCI-E; Kabori, 2006) among Iranian students. Three hundred university students (156 males, 144
females) completed the MPCI-E and the Positive and Negative Affect Schedule (PANAS; Watson, Clark,&Tellegen, 1988). The
exploratory and confirmatory factor analyses and internal consistency were used to assess factorial validity and reliability of the MPCIE,
respectively. The divergent validity of the MPCI-E were assessed through correlations between MPCI-E scales and past-week
positive and negative affect. The results of principal component analysis (PC) and oblique rotation indicated that the MPCI-E consisted
of three factors: personal standards, concern over mistakes, and pursuit of perfection. Goodness-of-fit indices of confirmatory factor
analysis confirmed the three extracted factors. A differential pattern of significant correlations between the MPCI-E and positive and
negative affect demonstrated divergent validity of the MPCI-E. Internal consistencies of the MPCI-E subscales were good. In sum,
these findings provided evidence for the validity and reliability of the MPCI-E as a multidimensional measure of perfectionism
cognitions in Iranian students.