چکیده:
تعیین یک مرکزیت دینی و برگزیدن و تربیت امتی منسجم را میتوان هدف اغلب بلکه تمام ادیان گذشته دانست. ما این موضوع در مورد «آیین» و «امت اسلام» شکل کامل تری یافته و خدایی که منشا «عدل» و «حق» و «وسطیت» است، «مرکزیت»ی را به نام مادر شهرها یا «امالقری» معین کرده است. همو انسانی را که «حقگرا» و «تسلیم» امر وی و نیز دعوت کننده به سوی «ملت» و «آیین حنیف فطرت» و دور از افراط و تفریط راست و چپ است، فرمان داده است تا در مادر شهرها و «ام القرا»ی مورد اشاره، «بیت»ی را برای او بسازد و آن را تطهیر و تقدیس کند تا در کنار همین «بیت»، پیامبر اعظم(ص) با «شریعت خاتم» ظهور کند و با تعلیم و تربیت خود، «امت وسط» را پدید آورد. «بیت» مورد اشاره که خود در مرکزیت مادر شهرها قرار گرفته است، حائز شرایط ویژهای از جمله اولویت و تقدم دیرینه، ملجا امن بشر در طول تاریخ، طهارت ظاهری و باطنی و محل آخرین بخش از تاریخ آیینی و ظهور منجی موعود است.«امت وسط»، به برکت مجموع آنچه بدو داده شده است، عهده دار وظایف و مسئولیت های مهمی می شود که از آن جمله است: نظارت بر اعمال دیگر امت ها و شهادت دادن بر آن، الگو بودن برای آن ها و مشارکت بارز در بسط معنویت و صلح و سلام جهانی. این مسئولیت در زمان حاضر که عصر سرخوردگی های انسان معاصر است و از الگوی مدنیت اسلامی و طرحی سالم و کارا برای تمدن بشری سخن میرود، اهمیتی افزون مییابد.
Designation of a religious centrality and the education of a straight Ummah is the aim of almost even all of the religions. This can be witnessed more clearly in Islam. Allah، the source of truth and justice، has designed a centrality to be Umm ul-Qura or base of the communities. It is a notion that cannot be found completely in the notion of the term، metropolis. Allah commanded his slave Abraham، the hanif and the Muslim to invite the humanity to the straight path and to build His house in Umm ul-Qura and to scarify for it، near which the seal and the last of the prophet appeared and educated the Ummat- e Wasat. This old house، being in the middle of other cities، has particular features like priority، secured، exoteric، and also hidden purity. This religious centrality should be the scene of the appaearnce of the Salvager، Imam Mahdi too. Thus، this Ummat- e Wasat has heavy tasks and important responsibilities upon the mankind: to observe and witness the other community works and become a model for them in developing the global peace. These tasks are more important nowadays we talk about the contemporary difficulties of modern man and when we search for a safe model for human and global civilization based on the sublime values.
خلاصه ماشینی:
٣. ارتباط «قبله » با مفهوم «حنيفيت » و حقگرايي از آنجا که «قبله »، رمز «اقبال » به خدا و استقبال از اوامـر اوسـت ، بـا شخصـيت حنيـف و حقگراي حضرت ابراهيم پيوند خورده است و اين نکته نيـز در قـرآن بـه روشـني ديـده ميشود زيرا خداوند منشأ حق و عدالت است و حق چيزي است که «او» تعيين مـيکنـد «الحق من ربک » (بقـرة : ١٤٧؛ آل عمـران : ٦٠) و آن «حـق »ي کـه از سـوي ذات الهـي ميآيد، وزن ، ملاک و مقياس سنجش است : «والوزن يومئذ الحق فمن ثقلت موازينه فأولئک هم المفلحون » (اعراف : ٨)؛ «ومن خفت موازينه فأولئـک الـذين خسـروا أنفسهم بما کانوا بآياتنا يظلمون » (اعـراف : ٩) [١٣، ج ١١، ص ٣٢] و همـو شـريعت خاتم خود را آيين ابراهيم حنيف (ع ) و دين «قيم قيم » مبتني بر «صراط مستقيم » شـمرده و فرموده است : «قل إنني هداني ربي إلي صراط مستقيم دينا قيمـا ملـۀ إبـراهيم حنيفا وما کان من المشرکين » (انعام : ١٦١)؛ «فأقم وجهک للدين حنيفا فطرة الله التي فطر الناس عليها لا تبديل لخلق الله ذلک الدين القيم ولکن أکثر الناس لا يعلمون » (روم : ٣٠ و نيز نک : کهف : ٢).