چکیده:
این مقاله برگرفته از یک پژوهش با روش پیمایشی است. محقق به دنبال بررسی مشکلات آموزش روزنامه نگاری در ایران، ضمن بررسی تاریخی این امر، درصدد ترسیم وضعی برآمده است که می تواند به گسترش و پیشرفت آموزش روزنامه نگاری و به تبع آن کارآمدی این آموزش و جذب فارغ التحصیلان این رشته در تحریریه های روزنامه ها بیانجامد. در این صورت، شاهد تحولی مثبت در حرفه ای شدن مطبوعات، جذب خوانندگان و افزایش شمارگان مطبوعات به عنوان یک شاخص مهم در توسعه فرهنگی کشور خواهیم بود. راهبردهایی که در این تحقیق برای بهبود وضعیت آموزش ارائه شده اند، شامل این موارد است: آموزش کارگاهی و عملی، استفاده از استادان باتجربه، راه اندازی نشریات برای کار عملی دانشجویان در دانشکده ها، بازدیدهای مطبوعاتی، افزودن سر فصل های جدید به درس های کنونی، تاسیس دانشکده های جدید و مورد نیاز در حوزه ی علم ارتباطات و فناوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی، راه اندازی رشته های نو مانند: فقه رسانه، روزنامه نگاری بحران، روزنامه نگاری شهروندی
خلاصه ماشینی:
راهبردهایی کـه در این تحقیق برای بهبود وضعیت آموزش ارائه شده اند، شامل این موارد اسـت : آموزش کارگاهی و عملی ، استفاده از استادان باتجربه ، راه اندازی نـشر یات بـر ای کـار عملـی دانـشجویان در دانـشکده هـا، بازدیـدهای مطبوعـاتی ، افـزودن سـر فصل های جدید به درس های کنونی ، تأسیس دانشکده های جدید و مـورد نیـ از در حوزه ی علم ارتباطات و فناوری های جدید ارتبـاط ی و اطلاعـا تی ، راه انـداز ی رشته های نو مانند: فقه رسانه ، روزنامه نگاری بحران ، روزنامه نگاری شهروندی .
واقعیت آن است کـه حـدود ١٨٠ سـال از انتـشار نخستین روزنامه و حـدود ٥٠ سـال از نخـست ین دوره هـا ی آموزشـ ی روزنامـ ه نگـار ی در ایـ ران می گذرد؛ اما هنوز هم مراکز علمی و آکادمیک نتوانسته اند ارتبـاط تنگـاتنگ ی بـا تحریریـ ه هـا ی مطبوعات برقرار کنند، دانش آموختگان این عرصه ، از این عدم اتصال بیـ شترین ضـرر را تحمـل کرده اند، آمار جذب تعداد قلیلی از فارغ التحصیلان هر دورۀ رشته روزنامه نگـار ی در مطبوعـات کشور این ضرورت را پیش روی محققان گذاشته است تـا بـه بررسـ ی پدیـ ده عـدم گـسترش و پیشرفت آموزش روزنامه نگاری و تربیت نیروی کارآمد بپردازند.
مرور آموزش روزنامه نگاری تا بهمن ١٣٥٧ نشان م ی دهد که بیـ شترین تـ أثیر دانـشگاه ی را دانشکده علوم ارتباطات اجتماع ی و دوره های کوتاه مدت نت یجه بخش که به وس یله روزنامـه هـا و مجله ها برگزار شده بود، داشته اند (همان : ١).