چکیده:
در این مقاله مطالعه موردی حکم اعدام و حکم سنگسار خانم سکینه محمدی آشتیانی براساس خوانش مخاطب از منظر مطالعات فرهنگی و رسانه، در اینترنت و در سایتهای خبری مجازی به عنوان یک رسانه عمومی، قابل دسترس و قابل بهرهبرداری توسط عامه مردم در قالب شبکهای از گفتوگو بدون ترس از دیده شدن انجام شده است. این مطالعه از این جهت مهم و ضروری است که گروههای حاشیه ای خود را در معرض دیده شدن قرار می دهند، بدون ترس از اینکه مورد شناسایی قرار گیرند. در این مقاله نویسندگان به سه نوع خوانش از سوی خوانشگران براساس نظریه استوارت هال دست یافتهاند. دسته اول قرائت مرجح دارند و از رویکرد جهانیسازی و هیاهوهای تبلیغاتی قدرت های غربی، با هدف دفاع از ساختار و نظام ج.ا.ا به این موضوع نگاه کرده و بر اساس این دیدگاه به اظهار نظر پرداخته اند، دسته دوم قرائت بینابینی و مصالحه ای، به معنی هم این که باید حکم را جاری کرد، هم نباید سنگسار کرد یا چنان چه اولیاءدم ببخشند و از حق خود بگذرند ایشان باید آزاد شود، به اظهار نظر پرداخته اند و دسته سوم؛ قرائت تخالفی از حکم دارند و با رویکرد فمینسمی و دفاع از حقوق زنان با هر جرمی به اظهار نظر پرداخته اند
خلاصه ماشینی:
خوانش مخاطب یک حکم سنگسار در اینترنت عباس عموری ١ چکیده در این مقاله مطالعه موردی حکم اعدام و حکم سنگسار خانم سکینه محمدی آشتیانی براساس خوانش مخاطب از منظر مطالعات فرهنگی و رسانه ، در اینترنت و در سایت های خبری مجازی به عنوان یک رسانه عمومی ، قابل دسترس و قابل بهره برداری توسط عامه مردم در قالب شبکه ای از گفت وگو بدون ترس از دیده شــدن انجام شــده است .
کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران مقدمه در جامعۀ کنونی ایرانی – اســلامی که هنوز مؤلفه های ســنت – دین در آن ریشه های خود را با قوت حفظ نموده است ، شاید بسیار سخت و دور از انتظار باشد که مشاهده کنیم که گروه های بسیاری در گوشه وکنار جامعه در قالب گروه های اجتماعی زندگی می کنند که خوانشی به ظاهر دگراندیشانه دارند.
در عین حال ، نظارت و کنترل بر این اطلاعات به صورت کارآمد و موثر ناممکن اســت ، بنابراین می توان گفت اینترنت در گســترش جامعۀ مدنی تحول عمده ای ایجاد کرده و منبع گســترده و نو شــونده ای از اطلاعات را به شهروندان ارائه می کند و همین داده ها است که توانایی شهروندان را برای مشارکت در جامعه ، فرهنگ ، سیاست و اقتصاد به شدت افزایش می دهد» (همان ، ٣٧- ٣٦).
با این وجود می توان واکنش های فرهنگی به این فرآیند را در قالب سه دستۀ کلی طبقه بندی کرد: خاص گرایی فرهنگی ، آمیزش و تحول فرهنگی و در نهایت هم گونی فرهنگی ولی آن چه مسلم است و نباید فراموش ساخت ، این که فضای مجازی مانند هر پدیدۀ دیگر اجتماعی و فرهنگی دیالکتیک هایی نیز به همراه دارد.